Łuna 2

Luna 2

Łuna 2 przed startem

Pobiliśmy ich w locie na Księżyc, a oni nas w produkcji parówek!

Tow. Chruszczow o sukcesie sondy Łuna 2[1]

Za sukces Łuny wszystkim stawiam wódkę!

Tow. Korolow o Łunie 2

Łuna 2 (ros. Луна-2) – ruska sonda kosmiczna, pierwsza, która dotarła do Księżyca, i to całkiem dosłownie.

Sonda, pomimo dość niewielkich rozmiarów, była cięższa od Sputnika 1 niemal czterokrotnie, gdyż prócz nadajnika radiowego niosła coś w rodzaju naucznej aparatury, a i zostało dość miejsca na wódkę i sód. Miała też zrzucić na powierzchnię naszego satelity kulki z tytanu wypełnione trotylem, które miały się rozerwać na pięciokąty z napisem CCCP СЕНТЯБРЬ 1959 (ZSRR WRZESIEŃ 1959) na jednej stronie, a na drugiej z godłem Sawieckogo Sajuza z sierpem i młotem. Kulki te prawdopodobnie wyparowały wraz z sondą.

Łunę 2 wystrzelono w kosmos 12 września 1959 z kosmodromu Bajkonur (Kazachska SSR, dziś Kazachstan) przy użyciu trzystopniowej wersji pocisku R-7. Ostatni człon rakiety nakierował sondę bezpośrednio po pierwszym zapłonie na kurs kolizyjny z Księżycem[2]. Po wygaszeniu silnika awtomaticzeskaja stancyja odłączyła się od rakiety. W połowie drogi na Księżyc z ostatniego członu rakiety wyleciała chmura sodu, rzekomo żeby wyśledzić sondę.

13 września sonda wraz z ostatnim członem rakiety uderzyła w powierzchnię Księżyca z niewyobrażalną prędkością 3300 m/s, tworząc głęboką dziurę[3]. Misję sondy propaganda radziecka nazwała dowodem wyższości komunizmu nad kapitalizmem.

Przypisy

  1. Cytat wzięto z filmu Wyścig w kosmos, zrobionego przez BBC
  2. W tamtych czasach to była norma, dziś to już rzadkość
  3. Na szczęście nie przebiła na wylot
Nasze strony
Przyjaciele