Alan Shepard

Alan shepard

Prawda, że świetnie wyglądam?

Please, dear God, don't let me fuck up!

Shepard na krótko przed pierwszym lotem w kosmos

Alan Bartlett Shepard, Jr. (ur. 18 listopada 1923, zm. 21 lipca 1998) – astronauta NASA, drugi człowiek, a zarazem pierwszy Amerykanin w kosmosie. Latał w kosmos aż 2 razy, z czego 1 na Księżyc.

Został wcielony do grupy Mercury 7 w kwietniu 1959, co zobowiązało go do tych samych treningów, jakie musiał odbywać jego rywal zza żelaznej kurtyny, czyli Jurij Gagarin.

Jego pierwszą misją był lot Mercury-Redstone 3, oznaczany jako Freedom 7. Rakieta wynosząca go w kosmos wystartowała 5 maja 1961[1] i trwał 15 minut, z czego przez 5 kapsuła latała bezwładnie. Po wodowaniu mało co nie wywalili go za burtę lotniskowca podczas wiwatów.

W latach 1964-1969 nie mógł ponownie latać w kosmos, ponieważ ciężko zachorował. W tym czasie jako szef Biura Astronautów kontrolował wszystkich, którzy przygotowywali misje załogowe[2].

Po raz drugi poleciał 31 stycznia 1971 jako dowódca misji Apollo 14. Na Księżycu wylądował wraz z Edgarem Mitchellem 5 lutego 1971. On i jego kolega przeprowadzali eksperymenty, brali kamienie, użyli telewizji kolorowej w kosmosie. Na dodatek Shepard zagrał mała rundkę w golfa podczas pobytu na Srebrnym Globie[3].

Shepard pożegnał się ze światem 21 lutego 1998.

Przypisy

  1. Odbyłby się wcześniej, gdyby NASA prawie nie zabiła szympansa
  2. Niektórzy zazdrościli mu takiej posady, ale to mu nie wystarczało
  3. Był tak sławny jak jego młodszy kolega Neil Armstrong, więc kto mu zabroni?

Nuvola apps kmoon To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny astronomii. Jeżeli wiesz, z której strony rakieta ma ostry koniec – rozbuduj go.

Nasze strony
Przyjaciele