Antoine de Saint-Exupéry

Disambug Ten artykuł dotyczy francuskiego pisarza. Zobacz też hasła o innych osobach o tym imieniu.

Antoine Jan Marie Rogerita-Rokita de Saint-Exupéry (Antoine de Saint-Exupéry, czyt. Antłan de sen egzuperi, ang. AntOne the Send ExSoupEry, pol. Mrówka Jedna Wysyła Byłą Zupę Ery, ur. 29 czerwca 1900, zm. 31 lipca 1944) – francuski pisarz, poeta, pilot.

Urodził się 29 czerwca 1900 w Lyonie w bogatej rodzinie, jako syn hrabiego swojego starego. Ten jednak dał dupy i umarł, zawodząc jednocześnie syna. Antoine wraz ze swoją mamą i rodzeństwem zamieszkali w u ciotki, w zamku, w którym straszyło. Duchy nie dawały mu spać i w nocy wpadał na coraz dziwniejsze pomysły. Na przykład: w wieku 12 lat pierwszy raz przeleciał się samolotem i po zakończonym locie od razu dodał skrzydła swojemu rowerowi z myślą, że poleci. Niby z zamożnej rodziny, a tak naprawdę wiejski głupek.

Dało się to we znaki także, gdy podjął studia architektoniczne, z których go wydalili. Postanowił zostać telewizyjnym pilotem. Nie było to takie proste, bowiem najpierw musiał zdać licencję pilota cywilnego i wojskowego. Ukończył obie. Podczas testu na pilota do telewizora niestety miał wypadek i został ranny.

31 lipca 1944 poleciał na trudną i ryzykowną misję robienia zdjęć samolocikom z papieru. Niestety nie powrócił z tej misji. Zginął prawdopodobnie gdzieś w okolicach Morza Śródziemnego, zestrzelony przez jakiegoś Niemca. Całkiem niedawno jakiś rybak wyłowił z owego morza bransoletkę należącą do Exupéry'ego.

[edytuj] Ważniejsze dzieła

[edytuj] Znaczenie autora w stosunkach interpersonalnych

Pretensjonalny kicz Twórczość pisarza jest istotnym czynnikiem rozstrzygającym o zawarciu bądź kontynuowaniu znajomości. Dowiadujemy się, że ktoś przeczytał i polubił Małego Księcia i wiedząc kto zacz, możemy spokojnie pójść do domu, a tam skreślić jeden z numerów telefonu w zasobach, jakie posiadamy.

Nasze strony
Przyjaciele
W innych językach