Antonow An-225 Mrija

Buran on An-225 (Le Bourget 1989) 1

Główne zadanie An-225: przewożenie innego samolotu

AN124RampDown

An-225 sam w sobie

Antonow An-225 Mrija (po ukraińsku Антонов Ан-225 Мрія) – ukraiński super ciężki samolot transportowy, zaprojektowany jeszcze w czasach ZSRR w Biurze Konstrukcyjnym Antonowa. Ponieważ jego nazwa po ukraińsku oznacza marzenie, a władzom ZSRR śnił się wielki samolot, a także z powodu monstrualnych rozmiarów, An-225 został okrzyknięty największym samolotem transportowym świata.

[edytuj] Historia

Oczarowani sukcesem samolotu An-124 oficjele KPZR zażyczyli sobie, by na potrzeby programu kosmicznego o nazwie Buran[1] powstał samolot zdolny przetransportować prom kosmiczny z montowni w Moskwie do kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Ponieważ bazowy An-124 był za słaby by udźwignąć prom, zaś samolot Miasiszczew WM-T Atlant, którym przewożono do kosmodromu części rakiety Energia, na której Buran miał polecieć, był już przestarzały, konstruktorzy z biura Antonowa postanowili ulepszyć swoje dziecko. I tak narodziła się Mrija, czyli An-225. Samolot był tak mocny, że mógł przetransportować również rakiety Energia do kosmodromu.

Pierwszy lot An-225 odbył na 21 grudnia 1988 nad Kijowem. Szersze grono publiczności mogło po raz pierwszy podziwiać maszynę na pokazach lotniczych Le Bourget w 1989, zaś w akcji po raz pierwszy zobaczono go w 1990 podczas pokazu nad lotniskiem Farnborough w Wielkiej Brytanii.

Miały powstać 2 egzemplarze An-225, jednak po rozpadzie ZSRR i kasacji programu Buran zrezygnowano z budowy drugiego samolotu. Nieukończony szkielet wepchano do magazynu, zaś silniki oddano do Anów-124. Podobno mają go skończyć, próbując to robić w latach 2006-2009, jednak nie zrobili jeszcze 30% samolotu. Jak twierdzi szef Zakładów Antonowa, na dokończenie drugiej Mriji potrzebują 300 mln dolarów, i gdyby te kasę mieli, to skończyli by go w ciągu 3 lat.

[edytuj] Konstrukcja

W odróżnieniu od Rusłana, An-225 miał kadłub długi na 84 m (o 14,9 m więcej niż pierwowzór), jego skrzydła miały rozpiętość 88,4 m (w porównaniu z Rusłanem dłuższe o 15,1 m). Z względu na ładunki, jaki miał przewozić, na ogonie zamontowano podwójne usterzenie. Ponieważ An-225 był w Cenzura2 ciężki, wyposażono go w 6 silników D-18T produkowanych przez zakład Iwczenko-Progress (dla porównania An-124 miał tylko 4 takie silniki). Masa własna samolotu An-225 wynosiła 285 ton, zaś maksymalna po załadunku aż 640 ton.

[edytuj] Stan obecny

Na chwilę obecną jedynym użytkownikiem An-225 jest założona w 1989 roku firma Antonov Airlines, specjalizująca się w dostawach ładunków przy użyciu samolotów Antonowa. An-225 jest używany tylko do naprawdę ciężkich ładunków.

[edytuj] Mrija w Polsce

W Polsce tylko 2 razy można było spotkać An-225:

[edytuj] Ciekawostki

  • Cały kadłub B-737 zmieściłby się wewnątrz ładowni An-225
  • An-225 dostał rolę w filmie 2012, znany był tam jako Antonov 500.

Przypisy

  1. Po rusku zamieć
  2. Zabrał stamtąd wyposażenie dla fabryk.
  3. Załadowali na niego kilka śmigłowców do Algierii
Nasze strony
Przyjaciele