Ariane

Ariane (po francusku koliber) – seria rakiet kosmicznych jednorazowego użytku[1], projektowana w latach 70. XX wieku przez francuską organizację CNES, produkowana przy współpracy kilku państw Europy, a wykorzystywana przez dobrze prosperującą na rynku firmę Arianespace.

[edytuj] Dlaczego powstały?

Pewien mądry uczony powiedział Bez własnej rakiety nie ma własnego programu kosmicznego, więc inżynierowie, fizycy i inne mądre głowy z Zachodu pochwyciły tę myśl. Ponieważ już w latach 60. próbowano zrealizować projekt wspólnej europejskiej rakiety kosmicznej pod nazwą Europa, niestety bezskutecznie, postanowiono stworzyć coś, co nie będzie wybuchać przy każdym starcie, i będzie zajebiście wyglądać. i tak powstały Kolibery.

[edytuj] Warianty

  • Koliber 1 (1979-1986) – o dziwo nie przypominał kolibra, wynosił dość małe satelity. To była taka rozgrzewka przed większym osiągnięciem. Na 11 startów miał 2 awarie.
  • Koliber 2 (1986-1989) – „ulepszona wersja” Kolibra 1, posiadała tylko nieznacznie mocniejszy silnik w 3 stopniu. Tylko 1 awaria na 6 startów.
  • Koliber 3 (1984-1989) – zrzyna z Kolibra 2, miał 2 zajebiste rakietki pomocnicze. Mógł wynosić 2 satelity naraz. Na 11 startów tylko 1 awaria.
  • Koliber 4 (1988-2003) – koń roboczy wszystkich Kolibrów, miał 6 modyfikacji. Najczęściej startował z kilkoma dość lekkimi satelitami lub jednym ciężkim. 3 starty na 113 były kompletnymi katastrofami.
  • Koliber 5 (1996-kiedyś) – najbardziej zajebisty Koliber ze wszystkich, dzięki dwóm silnikom pomocniczym i jednemu silnikowi na wodór i tlen w stopniu centralnym wynosi 2 ciężkie lub 1 super-mega-zajebiście ciężkiego satelitę na orbitę. Każdemu startowi towarzyszą piękne efekty świetlne[2]. Do tej pory wystartował ponad 50 razy, mając tylko 2 awarie[3].

Przypisy

  1. Najczęściej spotykana opcja, jeżeli chodzi o rakiety
  2. Patrz na fotografię
  3. Najsłynniejsza była ta pierwsza, z 1996

Nasze strony
Przyjaciele