Azot

Fluessiger Stickstoff

No dobra, popatrz sobie na ciekły stan skupienia

Azot (N) – siódmy pierwiastek chemiczny, niemetal, woli rocka. Jest głęboko emocjonalny i nie może przeżyć bez swojego kompana. W związku z tym, występuje wyłącznie w postaci N2. Azot jest wszędzie dookoła nas. Stanowi 78% powietrza, ale nikt nie wie po co i dlaczego, skoro nie jest potrzebny w procesie oddychania. Jest za to podstawowym elementem ludzkiego pokarmu, bez którego każda dieta ległaby w gruzach, a ludzkość pełzałaby dalej po dnie oceanu. Mimo to, mało kto zdaje się być mu wdzięcznym za jego obecność. Gdyby nie interwencja pewnego, mądrego człowieka, nazywalibyśmy go dzisiaj „dusień” lub co gorsze, „saletroród”. Wyobraź sobie teraz jakąkolwiek nazwę związku chemicznego z użyciem jednej z powyższych nazw i konieczność nauczenia się jej.

[edytuj] Charakterystyka

Azot, jak na wrażliwy i emocjonalny pierwiastek przystało, ma też więcej problemów ze sobą. Jest bardzo leniwy, przez co niechętnie wchodzi w jakiekolwiek reakcje, które są dla niego zbyt dużym i nieopłacalnym wysiłkiem. Nie chce mu się nawet rozpadać na jony. Azot jest też bardzo uparty, a jedynym czynnikiem, który jest w stanie zmusić go do reakcji jest temperatura. W końcu każdy leń, kiedy się sparzy, gwałtownie podskakuje.

[edytuj] Zastosowanie

Chłodzenie piwa azotem00:19

Chłodzenie piwa azotem

Chłodzenie piwa ciekłym azotem

Azot sam w sobie nie jest użytecznym pierwiastkiem. Dopiero w związkach z innymi potrafi czynić cuda. Ilość życiodajnych związków, jakie tworzy jest trudna, a nawet niemożliwa do określenia. Z azotu składają się aminokwasy, a z nich zaś zupki w paczce białka. Azot jest głównym składnikiem nawozów do gleb, pomijając fakt, że jego nadmierna ilość potrafi skazić i gleby, i wody gruntowe, a w rezultacie całą wieś przy ujściu. Z azotu zbudowane jest też DNA. Gdyby nie azot, nie byłoby cię tu. Nie czytałbyś tego. Nie byłoby cię w ogóle. Twoi starzy nie mieliby jak cię począć. Nie byłoby twoich starych. Nie byłoby dziadków! Nie byłoby niczego, nawet Kononowicza, niebyt.

[edytuj] Ciekły azot

Jeżeli nie chce ci się czekać, aż galaretka zastygnie, mamy dla ciebie proste rozwiązanie. Ciekły azot rozwiąże twój problem w kilka sekund. Przygotowanie jest proste. Weź swoją miskę z galaretką, czy cokolwiek, co chcesz zamrozić i nalej na to ciekłego azotu. W ciągu kilku sekund otrzymasz zamarzniętą na kość bryłę. Możesz teraz iść po dłuto i młotek, aby to rozłupać. Uważaj tylko na łapy! No chyba, że jesteś fanem amputacji…

[edytuj] Zobacz też

Układ okresowy pierwiastków
H
wodór
He
hel
Li
lit
Be
beryl
B
bor
C
węgiel
N
azot
O
tlen
F
fluor
Ne
neon
Na
sód
Mg
magnez
Al
glin
Si
krzem
P
fosfor
S
siarka
Cl
chlor
Ar
argon
K
potas
Ca
wapń
Sc
skand
Ti
tytan
V
wanad
Cr
chrom
Mn
mangan
Fe
żelazo
Co
kobalt
Ni
nikiel
Cu
miedź
Zn
cynk
Ga
gal
Ge
german
As
arsen
Se
selen
Br
brom
Kr
krypton
Rb
rubid
Sr
stront
Y
itr
Zr
cyrkon
Nb
niob
Mo
molibd.
Tc
technet
Ru
ruten
Rh
rod
Pd
pallad
Ag
srebro
Cd
kadm
In
ind
Sn
cyna
Sb
antym.
Te
tellur
I
jod
Xe
ksenon
Cs
cez
Ba
bar
La*
lantan
Hf
hafn
Ta
tantal
W
wolfram
Re
ren
Os
osm
Ir
iryd
Pt
platyna
Au
złoto
Hg
rtęć
Tl
tal
Pb
ołów
Bi
bizmut
Po
polon
At
astat
Rn
radon
Fr
frans
Ra
rad
Ac**
aktyn
Rf
ruth.
Db
dubn
Sg
seaborg
Bh
bohr
Hs
has
Mt
meitner
Ds
darmszt.
Rg
roentg.
Cn
copern.
Nh
nihonium
Fl
flerovium
Mc
moscovium
Lv
livermorium
Ts
tennessine
Og
oganesson
*
Ce
cer
Pr
praz.
Nd
neodym
Pm
promet
Sm
samar
Eu
europ
Gd
gadolin
Tb
terb
Dy
dysproz
Ho
holm
Er
erb
Tm
tul
Yb
iterb
Lu
lutet
**
Th
tor
Pa
protaktyn
U
uran
Np
neptun
Pu
pluton
Am
ameryk
Cm
kiur
Bk
berkel
Cf
kaliforn
Es
einstein
Fm
ferm
Md
mend.
No
nobel
Lr
lorens

Oznaczenia kolorów
metale
lantanowce
aktynowce
gazy szlachetne
niemetale
półmetale
nieopisane
Nasze strony
Przyjaciele
W innych językach