Będzin

Klucz francuski.JPG

Klucz do będzińskiego zamku – dar narodu francuskiego

Będzin miasto, tu nigdy nie jest jasno.

Dewiza Będzina

There are nine million bicycles in Będzin.

Katie Melua o Będzinie

Będzin (niem. Bravnsweich, lok. Będziń) – szlachetna Metropolia w Zagłębiu Dąbrowskim, nad rzeką Czarną Przemszą, w Dolinie Rogoźnika. Zarządzana przez wybornego sołtysa oraz radę sołecką, która dla odróżnienia wybrała się sama.

[edytuj] Przyroda

Rada sołecka ustanowiła szczegółowe wymiary dla poszczególnych gatunków flory. I tak drzewa mogą mieć najwyżej 1,7 m. wysokości oraz 10 cm. w obwodzie. Krzewom i trawie zezwala się rosnąć bez ograniczeń, co spowodowane jest niedostateczną ilością publicznych szaletów. Podstawą fauny Będzina są niedźwiedzie Grizzli; one zjadają będzinian a będzinianie zjadają je i wszyscy są zadowoleni. Co prawda niedźwiedzie są znacznie bardziej zaawansowane w rozwoju cywilizacyjnym, technicznym i kulturowym, ale będzinianie to sprytne bestie. Ostatnio ową odwieczną harmonię między niedźwiedziami a autochtonami zakłócił znaczny napływ bagiennych Hydr z Czeladzi.

[edytuj] Gospodarka

Braunschweig Brunswick (Holzschnitt um 1550 Woodcut approx 1550).jpg

Plan poglądowy wsi Będzin (niestety nie obejmuje wszystkich kościołów)

Wszystkie istniejące w przeszłości w Będzinie firmy pod przymusem zakończyły działalność. Wymuszone to zostało wdrożeniem przez zarząd wsi autorskiego programu zwalczania bezrobocia. Polegał on na zatrudnieniu wszystkich wieśniaków nie polujących na Hydry albo niedźwiedzie Grizzli w Urzędzie Wsi oraz Urzędzie Bezrobocia. W tym celu w urzędach tych zorganizowano dodatkowe komórki:

  • parzenia kawy
  • moderowania forum dyskusyjnego
  • rozłączania rozmów telefonicznych z petentami
  • sortowania korespondencji wg gramatury papieru
  • stemplowania
  • lizania kopert
  • zaklejania kopert
  • kolorowania znaczków pocztowych
  • mówienia, że jest dobrze, nawet jakby było źle

Jedzenie i wszelkie dobra uzyskują będzinianie z polowania na w/w wymienione niedźwiedzie Grizzli które stanowią najliczniejszą mniejszość narodową w Będzinie. Rada sołectwa rozpatrywała nawet nadanie im obywatelstwa Będzińskiego, ale w porę zorientowano się że nie będzie na co polować i projekt zarzucono.

[edytuj] Handel

W Metropolii do niedawna istniał Lidl, lecz pod naciskiem mieszkańców został on rozebrany. Karton użyty do budowy wykorzystano do druku modlitewników. W miejscu LIDL-a powstał basen, dając letnią porą wiele radości wieśniakom, którzy dla umycia się nie muszą już dojeżdżać do kąpieliska na Ksawerze.

[edytuj] Religia

Lipperode Judenfriedhof 2.jpg

Widok ogólny na Będzin

Odległość pomiędzy kościołami nie może przekraczać 500 metrów w terenie silnie zurbanizowanym i 800 metrów poza nim. Ponadto w lasach co 1000 metrów należy ustawić kapliczkę, a w polach krzyż. Aureolę rozpościerającą się nad wsią należy włączać w godzinach 7:00–15:00 w dni powszednie oraz całodobowo w dni świąteczne. Przed każdą posesją obowiązkowo musi znajdować się figurka świętego. W nazwach placów i ulic nie należy używać imion nie występujących w Koranie.

[edytuj] Legendy

Jest wiele popularnych legend wśród będzinian. Jedna z nich głosi, że Będzin jest najstarszą Metropolią w okolicy i że uzyskał prawa miejskie na długo przed Katowicami (hanysy), Sosnowcem i Dąbrową Górniczą. Naprawdę Będzin posiadał prawa miejskie między majem a lipcem 1999 roku, kiedy spora grupa będzinian lobbowała, marudziła i mękoliła w Warszawie o przyznanie w/w praw. W końcu zgodzono się, ale kiedy do Będzina przyjechała delegacja z Warszawy na uroczyste nadanie praw miejskich, natychmiast je cofnięto.

[edytuj] Będzińskie osobliwości

[edytuj] Rondo, czyli „nerka”

Największą osobliwością pozostaje rondo, obok szaberplatzu i zamku. Cechą szczególną tego rozwiązania architektonicznego jest to, że pokonując rondo, trzykrotnie wpada się pod ten sam tramwaj.

[edytuj] Szaberplatz

Miejski plac targowy w Będzinie znany jest na skalę całej Azji. Można tutaj w komfortowych warunkach zaopatrzyć się w tak luksusowe towary, jak papierosy z akcyzą, spirytus produkcji PKN Orlen (również z akcyzą), czy też legalnego pochodzenia komórki. Przed wejściem na szaberplatz każdemu kupującemu rozdawane są gumofilce, obok stoi informacja zakazująca kradzieży samochodów.

[edytuj] Będzin a polszczyzna

Bardzo, bardzo dawno temu, kiedy do Będzina dotarła telewizja, pan z fotela zwany Janem Miodkiem, sformu(ł)ował nieprzemijającą zasadę polszczyzny w brzmieniu:

Cquote2.svg

Dlaczego nie mówi się w Będziniu? Bo nie mówi się w dupiu.
Cquote2.svg

W całej Polsce zrozumieli. W Będzinie nikt.

Nasze strony
Przyjaciele