Bośnia i Hercegowina

Bośnia i Hercegowina
Flaga Bośni i Hercegowiny.svg.png
Flaga Bośniaka.
Stolica Sarajewo
Ludność nieliczona, bo w kółko się wielu wybija
Język urzędowy bośniacki
Ustrój Demokracja w powijakach. Do komuny jeszcze zbyt wielu ciągnie
Religia islam
Waluta amunicja do różnej broni

To w końcu Bośnia czy Hercegowina?

Uczeń na geografii

Bośnia i Hercegowina (B&H, Konfederacja – Królestwo zjednoczonych królestw Bośni, Hercegowiny i częściowo Serbii, serb. Босна и Херцеговина) – sporawe państwo (51 129 km²) wciśnięte na obrzeżach Bałkanów i cywilizowanej Europy, z wielkim dostępem do morza (aż 17 km).

[edytuj] Historia

Bośnia może poszczyć się bardzo długą niepodległością, trwającą aż 25 lat. Przez wiele wieków Turcy opiekowali się Bośniakami, którzy dzielili się swoją religią. W XIX wieku Bośniakami zaopiekowali się Austriacy, którzy widzieli w tym narodzie proste mięso armatnie do ewentualnej wojny. Gdy w końcu wojna się pojawiła (za sprawą Bośniaka) to 1/3 Bośniaków wybiła się przy pojedynkach z Rosją. Pozostali Bośniacy nieźle się zdziwili, że znaleźli się w jednym państwie z Chorwatami i Serbami. Spośród Bośniaków pamiętających I wojnę światową, 2/3 z nich zginęło w wyniku czystek Chorwatów podczas II wojny światowej. Potem rozkręciła się komuna, w Sarajewie wybudowano wiele obiektów sportowych w ramach zimowych igrzysk i przyznano niepodległość. Jako że Bośniacy ją wygrali, to trochę zdziwili, gdy w deklaracji niepodległości znalazł się druczek mówiący o śmierci całego narodu w ramach czystek etnicznych. Wkrótce pojawili się Serbowie, z wsparciem Rosji i Ojca Mateusza działającego pod pseudonimem Radosław Wolf. Obecnie Bośnia zmaga się z problemami – jak już stanęli na nogi po wojnie to pojawiła się powódź, w wyniku której zawaliły się domy. Ale przynajmniej znaleźli trochę serbskich min, które po wysadzeniu udrożniły koryta rzek.

[edytuj] Znani Bośniacy

Najbardziej znanym Bośniakiem był Gawryło Princip. Musiał on mieć jakieś pretensje do Arcyksięcia Ferdynanda i jego żony. Podziurawił ich jak sito. Jego pomnik w Sarajewie przypomina tzw. „ustęp turecki” czyli są to ślady stóp odlane w betonie.

O sławnych Hercegowińczykach nie znaleźliśmy informacji.

[edytuj] Powierzchnia

Bośnia i Hercegowina jest państwem o największej powierzchni pól minowych w Europie. Wystarczy zejść z drogi lub ścieżki i BUM! nie żyjesz.

[edytuj] Ciekawostki

  • Bośniacy to jedyny naród islamski, który warto docenić. Tylko tutaj na 100 muzułmańskich Bośniaków 99 pije alkohol (reszta to małe dzieci).
  • Pomimo tego, że Bośnia przypomina dzisiaj Polskę z lat 90., to w jednym miejscu wyprzedza Polskę o lata świetlne – cała telewizja jest prywatna.
Nasze strony
Przyjaciele