Ceres

Ujednoznacznienie Ten artykuł dotyczy planety karłowatej. Zobacz też bogini Ceres.
Ceresce.jpg

Kamyyyczeeek!

Ceres – aktualna planeta karłowata, dawna asteroida, jeszcze dawniejsza planeta Układu Słonecznego.

[edytuj] Odkrycie

Ceres została odkryta 1 stycznia 1801 przez Giuseppe Piazziego. Astronom ten, będąc pod wpływem dużej ilości szampana, skierował się w stronę obserwatorium za pomocą ruchu zmiennego krzywoliniowego i zaczął testować nowy katalog gwiazd. Alkohol sprawił, że Piazzi doznał omamu wzrokowego i stwierdził, że odkrył nową planetę. Później już jej nie zobaczył. Co ciekawe, po około roku obliczenia rzeczywiście wykazały istnienie obiektu odpowiednio dalej.

[edytuj] Status

Początkowo obiekt uznano za planetę. Znawcy odkrywali jednak coraz więcej podobnych ciał niebieskich. Utworzono więc worek planetoid, do którego wrzucono wszystkie owe obiekty – Ceres też. Ze względu jednak na aferę z Plutonem kilka ciał wyszło za dobre zachowanie spomiędzy planetoid i weszło do worka planet karłowatych, gdzie są zdecydowanie lepiej traktowane.

[edytuj] Badania

Ceres nie jest dobrze zbadana. Aktualnie w planie jest wysłanie w 2015 roku sondy Daun, która ma przelecieć kilka planetoid obok kilku planetoid, a następnie wejść na orbitę Ceres.

Nasze strony
Przyjaciele
W innych językach