FANDOM

Screenshot-170822-120021

Typowy pojazd w grze

Crossout – postapokaliptyczna sieciowa gra wyścigowa z podgatunku vehicular combat i w modelu pay to win free to play stworzona przez Rusków z Targem Games i Gaijin Entertainment i będąca miksem Robocrafta z ich War Thunderem. Polega ona więc na budowaniu swoich pojazdów poprzez bardzo rozbudowany edytor i umiejętnym niszczeniu wrogów oraz współpracy między graczami przy jednoczesnym nacisku na umiejętności taktyczne i szybszym niż w innych tego typu grach tempie rozgrywki. Gra zadebiutowała na parze w wczesnym dostępie 25 sierpnia 2016 roku, ale bardziej znana stała się 16 maja 2017 roku, kiedy wydano jej otwartą betę. Tego samego dnia ukazała się także na GrajStacji 4 i Xpudle Jeden.

Fabuła edytuj

Tak, tak, nawet wyścigówki mają fabułę. Tutaj prezentuje się tak:

W 2021 roku doszło do pandemii wirusa o nazwie „Crossout”[1]. Pojawił się on nie wiadomo skąd i niszczy prawie całą ludzkość. Jedni mówią, że to sprawka terrorystów, którzy postanowili wykorzystać działanie promieniowania urządzeń elektronicznych na swoją korzyść, a inni uważają, że wówczas na Ziemię spadł meteoryt z kosmicznym wirusem w środku. Jeszcze inni twierdzą, że to przez naukowców chcących stworzyć nowy gatunek ludzkości, ale nikt nie chciał się zagłębić w szczegóły[2]. Wielu ocalałych dręczonych halucynacjami i silnymi jak cholera bólem głowy popełniło przez nie samobójstwo, a ponieważ ten wirus przenosił się przez powietrze, zakładali maski przeciwgazowe kiedy wychodzili na zewnątrz. Jak to zwykle w postapokalipsie bywa, ludzie nie mogli znaleźć wspólnego języka i podzielili się na kilka walczących nawzajem frakcji. Dwadzieścia lat później ich liderzy uznali, że aby przetrwać, niezbędne okażą się bojowe pojazdy, gdzie można czuć się bezpiecznie z dala od swojej siedziby. I tak to się zaczęło.

Rodzaje broni edytuj

  • Machine Gun – po naszemu karabin maszynowy. Broń podstawowa, świetna na średni i daleki dystans, bo wolno się przegrzewa. Poza tym nic godnego uwagi.
  • Shotgun – jak widać, nawet pojazdy mają strzelby. Mają mniejszy zasięg w porównaniu do poprzedniej broni, ale nadrabiają dużymi obrażeniami. Niestety, cholernie szybko się przegrzewają.
  • Cannon – coś dla fanów WoT-a i War Thundera. Ma ogromny zasięg i zamienia trafiony pojazd na popiół. W przeciwieństwie do pozostałych broni ma limity amunicji, a po oddaniu strzału wystarczy tylko chwilę poczekać, aby ponownie to zrobić. Niestety, zużywa dużo energii w aucie i mają tak duży rozrzut, że przy mniejszych pojazdach wręcz je cofa, co noobów przyzwyczajonych do jego braku w WoT i War Thunder doprowadza do furii[3].
  • Melee – służy do niszczenia karoserii wrogim pojazdom poprzez uderzenie w nie. Przydatne, kiedy zniszczono Ci pozostałą broń zamontowaną w twoim aucie.
  • Autocannon – podobne do Cannon, tyle że w mniejszej wersji. Działa podobnie jak Machine Gun, ale w odróżnieniu od niego strzela wolniej i zadaje ciut większe obrażenia.
  • Turret – idealna broń dla brudnych, cuchnących kamperów. Ważne, że działa. Swoją efektywnością przebija nawet Cannon, zadając w Cenzura2 dużo obrażeń i będąc tym samym najbardziej znienawidzoną bronią wśród noobów[4].
  • Unguided Rocket – swoista bazooka dla auta. Dlaczego nieużywana, tego nie wie nikt. Zadaje przyzwoite obrażenia na dużym dystansie kosztem ograniczonej amunicji.
  • Homing Missile – zwykła rakieta samonaprowadzająca. Zadaje niezłe obrażenia przy małym zasięgu, lecz przez fatalny celownik ciężko kogokolwiek nią wycelować. Z tego powodu jest kompletnie nieprzydatna.

Tryby gry edytuj

Crossout !! Noob Shotgun Car

Crossout !! Noob Shotgun Car

O tym, jak rozpoznać tutejszego nooba

Poniższe tryby są podzielone na Misje (Missions), Raidy (Raids), Bójki (Brawls) i Klany (Clans) z jednym trybem swobodnym.

  • Assault – bazujący na grach War Thunder i World of Tanks. Tam trzeba wraz z drużyną zająć wrogą bazę na drugim końcu mapy albo rozCenzura ich pojazdy w drobny mak, aby wygrać. Najczęściej te mecze kończą się poprzez drugi sposób.
  • Encounter – coś w stylu Króla Wzgórza z Team Fortress 2. Na mapie jest jeden punkt, a twoja drużyna musi go zająć jako pierwsza w wyznaczonym czasie bądź - podobnie jak w Assault - zniszczyć wrogie pojazdy[5].
  • Heist – tam mamy ukraść ładunek wrogom i dostarczyć go do końca trasy. Tym razem mapa jest do bólu liniowa i usiana pułapkami typu miny przeciwpancerne i działka, jeszcze bardziej wkurzającymi niż wrogie pojazdy, a poza tym prędzej zostaniemy zniszczeni niż zdołamy zrealizować cel misji.
  • Cargo Race – tu mianowicie musimy zebrać dziesięć skrzyń rozsianych po całej mapie. Oczywiście, żeby nie było za łatwo, pojawiają się przeciwnicy chcący nas rozwalić za wszelką cenę.
  • Defence – na mapie znajdują się trzy stacje wydobywcze, a twoja drużyna musi je obronić z rąk tutejszych pustelników. Na koniec pojawia się boss będący jeszcze trudniejszy do zabicia niż normalni wrogowie. Ten tryb jest tak kiepsko zbalansowany, że tutejsze szanse na zwycięstwo wynoszą 50/50.
  • Siege – tym razem to my jesteśmy pustelnikami i mamy zniszczyć dziesięć stacji wydobywczych rozsianych na mapie.
  • Escort – podobnie jak Encounter, ten tryb też bazuje na TF2. Tam musimy eskortować konwój dostawczy do końca trasy i ochronić ją przez zniszczeniem z rąk pustelników.
  • Chase – odwrotność powyższego trybu. Tym razem to my mamy zniszczyć te konwoje, zanim dotrą na drugi koniec mapy. Ze względu na beczki wybuchowe zrzucane przez nie co jakiś czas oraz przewagę liczebną ich obrońców tryb ten jest praktycznie nie do wygrania[6].
  • Invasion – najtrudniejszy tryb w całej grze. Tam oprócz obrony musimy walczyć z lewiatanami tworzonymi przez graczy[7] i będącymi w Cenzura2 silne i ciężkie do zabicia. Z tego powodu ten tryb jest przeznaczony wyłącznie dla hardkorowych pojazdów oraz graczy.
  • Free for All – nie trzeba tłumaczyć. Zwykły deathmatch, w którym zwycięża ten, kto zdobędzie dziesięć fragów. Z tego powodu nadają się tam tylko mocne pojazdy. Dostępne od dziesiątego poziomu.
  • Storm Warning – to samo, co wyżej, tyle, że pojawia się mgła stopniowo pokrywająca mapę i zabijająca każdego, kto tam wjedzie, a zwycięża ten, który będzie ostatni na polu bitwy. Nooby grające tutaj potrafią się przez to zabić. Podobnie jak Free for All, dostępne od dziesiątego poziomu, by wcześniej móc poznać zasady gry.
  • Race – żadna gra wyścigowa nie może się obejść bez tego trybu. Tam ścigamy się na mapach z innych trybów i staramy się być pierwsi na linie mety. Wszelka broń zamontowana w autach jest wyłączona, co mocno utrudnia zwycięstwo poprzez wyeliminowanie innych uczestników. Bez wbudowanego dopalacza ciężko bowiem wygrać.
  • Big Black Scorpions – najoryginalniejszy tryb w grze. Cechuje się tym, że gramy własnymi samochodami w specjalnej wersji oraz tym, że jeśli kogoś trafisz, zabijasz go jednym strzałem bądź uderzeniem w karoserię. Wygrywa ten, kto zdobędzie więcej fragów niż inni w ciągu czterech minut.
  • Clan Battle – deathmatch drużynowy z rankedami. Zbierasz znajomych i wraz z nimi starasz się wygrać 10 meczy, a jak, to zapewne wiesz, jeśli grałeś w Free for All oraz Storm Warning.
  • Test Drive – swoisty tryb sandboxowy, gdzie możemy przetestować nowo skonstruowane pojazdy i potrenować swoje umiejętności na specjalnej mapie. Możemy także przyzywać tam boty bojowe, ale są silne, jest ich dużo i bardzo trudno je zniszczyć.

Przypisy

  1. Stąd też nazwa gry
  2. Czytaj: nikogo to nie obchodzi
  3. No dobra, w War Thunderze jest niewielki odrzut, ale jest widoczny jedynie przy ogromnych kalibrach
  4. Chyba, że oni też ją mają
  5. I podobnie jak w poprzednim trybie tak często kończą się mecze
  6. No chyba, że korzystasz z cheatów, ale skończyło by się to banem
  7. To się nazywa wsparcie twórców przez fanów