Das Lied der Deutschen

Das Lied der Deutschen (właść. Pieśń Niemców) – biesiadna przyśpiewka wykonywana zazwyczaj podczas meczów przez piłkarzy i kibiców tureckich niemieckich, a często także przez polskich kibiców pochodzących ze Śląska. Często bywa wykorzystywany jako podkład muzyczny do reklamy piwa. Piosenka powstała w Polsce, na Uniwersytecie Wrocławskim, a zapis jej oryginalnego tekstu przechowuje się do dziś w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie.

[edytuj] Tekst hymnu

W hymnie Niemiec występuje wiele wykluczających się poglądów. Przykładem tego jest fakt, że w pierwszej zwrotce śpiewa się „Niemcy ponad wszystko” w drugiej zaś podkreśla się piękno niemieckich kobiet. Pierwsza zwrotka stała się natchnieniem do napisania pewnej książki dla dzieci przez pewnego austriackiego malarza, a następnie szybkiej ekranizacji. Niektórzy historycy twierdzą, że autor pieści był miłośnikiem taniego wina, ponieważ druga zwrotka wychwala niemieckie wino, pierwsza zaś mówi, o bełcie. Fragment ten mówi to, że Bełt jest granicą Niemiec, więc tam, gdzie się kończy Bełt, tam kończą się Niemcy.

Ponieważ w pierwszej zwrotce pieśni zarzucano skłonności nazistowskie, a drugą wyśmiano, oficjalnie jedyną wykonywaną zwrotką jest zwrotka trzecia mówiąca o jedności i wolności Niemiec, zapewne w czasie podziału na RFN i NRD.

[edytuj] Wykonawcy Hymnu

Hymn niemiecki wykonywany podczas meczu posiada wielu wykonawców, zarówno przeciętnych jak i wybitnych. Do przeciętnych wykonawców hymnu Niemiec należą:

Do wybitnych zaś wykonawców hymnu należą:

[edytuj] Zobacz też

Nasze strony
Przyjaciele