Enigma

Enigma

Enigma, która dla niepoznaki przypomina maszynę do pisania

Enigma – słynna zabawka-łamigłówka pochodząca z Niemiec, którą odczytali za pomocą młotków Polacy. Sama w sobie, Enigma to rodzaj pudełka z literkami, które nie mają żadnego ciekawego znaczenia. Stosowana była w czasie II wojnie światowej do przesyłania w sobie wiadomości wojskowych oraz do testowania stopnia wnerwienia Anglików i Francuzów (na Polakach tego nie testowano, gdyż sam Hitler wiedział, iż Polak po promilu nawet to coś rozwiąże). Największą trudnością w odczytaniu Enigmy był fakt, iż język niemiecki ma długie słowa, dzięki czemu łatwiej było pomieszać wszystkie słówka oraz utrudnić ich odczytanie.

[edytuj] Odczytanie maszyny

Enigmy nikt nie mógł odczytać ze względu na fakt, iż Niemcy tak gęsto upakowali kabelki i literki, że nie było wiadomo, od czego zacząć. Z czasem podczas balangi jeszcze przed wojną, trzech matematyków z Polski, którzy przeholowali z alkoholem (jako matematycy wypili 2 kieliszki piwa, po czym pękli) po pijanemu rozwiązała maszynę. Niemcy dość szybko wkurzyli się, czego dowodem było udoskonalenie Enigmy na okres II wojny światowej. Polacy cały czas odczytywali nowe wiadomości i przekazywali je do Angolów i Makarionarzy. Oczywiście Anglicy jak to zawsze bywa, musieli zabrać nasz wkład pod swoje nazwisko.

[edytuj] Ewolucja maszyny

Z czasem Enigma wyewoluowała do małej karteczki z długopisem. Do dziś osobą, która zawodowo odczytuje informacje od maszyny jest farmaceuta.

[edytuj] Ciekawostki

  • Enigma to jeden z największych wrogów Kapitana Oczywistego.
  • W 2011 roku Polacy zrobili nowocześniejszą Enigmę w oparciu o język pokemoniasty.

Czolg To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny wojskowości. Jeśli lubisz wstawać o czwartej rano – rozbuduj go.

Nasze strony
Przyjaciele
W innych językach