Film familijny

Boyandgirl.jpg

Nie dość, że rodzeństwo to zwykle tylko jeden chłopiec i jedna dziewczynka, to jeszcze – aby uniknąć zarzutów o dyskryminację[1] – jedno z nich musi być adoptowane. I czarne

Dogwithball.jpg

Kapitan drużyny piłkarskiej, Burek, pozuje dla wydania specjalnego Przeglądu Sportowego

Ice hockey monkey.jpg

Szympans zawsze kojarzył ci się z dżunglą i bananami? Amerykańskim scenarzystom z hokejem na lodzie. Toż to takie oczywiste!

Film familijny (kino familijne, również: film rodzinny) – termin lansowany przez Polsat jako nazwa dla amerykańskich produkcji, w których największym wulgaryzmem jest Ty pozerze!. Z uwagi na brak przemocy, krwi, narkotyków, fabuły i wojen gangów, filmy familijne puszczane są w godzinach popołudniowych. Film familijny można rozpoznać po charakterystycznym zielonym paseczku kwadraciku z uśmieszkiem w rogu ekranu (absolutnie nie mylić z czerwonym!).

[edytuj] Podstawowe reguły

Każdy film familijny dotyczy sportu. Bejsbol, piłka nożna, koszykówka, hokej, skateboarding. Rugby zdecydowanie rzadziej, bo rugby to przemoc, a przemoc to nie kino familijne. Drużyny, jakikolwiek to sport by nie był, nie mają ograniczeń wiekowych – tak, by syn mógł grać w drużynie z ojcem. I z siostrą, bo ograniczeń co do płci również nie ma. Jakby tego było mało, w drużynie gra pies. Albo małpa. Albo bardzo zdolny noworodek. Bo filmy familijne są po to, żeby uświadomić Amerykańcom (i nie tylko), że nie da się wygrać, jeśli się nie oszukuje.

[edytuj] Inne wątki

Pomoc światu. Małe dzieci – zwykle brat i siostra, bo model rodziny 2+2 jest tak oklepany, że aż występuje w każdym filmie – przeciwstawiają się szajce złodziei, bandzie hycli lub grupie wandali. Bez przemocy, oczywiście, bo małe dzieci są lepszymi dyplomatami, niż mógłbyś sobie wyobrazić, czytelniku – potrafią przekonać napompowanego dwuipółmetrowego mięśniaka, że znęcanie się nad największym maniakiem komputerowym w szkole jest „be” i „fu”. I, aż dziw bierze, przestanie się nad nim znęcać. Przy okazji mali dyplomaci nie nabiorą garści, bo to tylko film familijny, nie życie.

[edytuj] Czarny charakter

Info.png Główny artykuł: czarny charakter

Człowiek absolutnie zły. Bez cienia dobra i – mogłoby się wydawać – bez nadziei na resocjalizację. Choćby miał za sobą dwie armie po 200 tysięcy żołnierzy, każdy uzbrojony po zęby, dziewczynka, chłopiec i pies poradzą sobie z nimi dobrym słowem i groźbą podesłania rodziców. A że rodziców i psa armia boi się najbardziej – to takie oczywiste! – dzieci wywalczą nie tylko dom dla tysięcy psiaków w Nowym Jorku, ale i pokój na świecie i lekarstwo na AIDS.

Jeśli czarnych charakterów jest 2 lub więcej i dziecko/piesek/chomik zastawi na nie pułapkę(np puszki z farbą, czy smoła i pierze) to jest pewne, że gdy tylko w nią wpadną będą się obijać o siebie, „nieświadomie” wzajemnie okładać, czy wywracać przez najbliższe pięć minut czasu trwania filmu.

[edytuj] Rodzina

Jeśli film nazywamy rodzinnym, to dużą rolę musi odgrywać rodzina. Jak już było wspomniane, model jest 2+2. Ojciec pracuje jako hydraulik lub mechanik samochodowy. Uczy dzieci, że praca fizyczna jest opłacalna i zarabia na ich obiady (jedzone w szkolnej stołówce, oczywiście). Matka podwozi dzieci do szkoły i robi im kanapki. Tak, nowoczesny amerykański model rodziny bagatelizuje rolę matki do robienia kanapek oraz podwożenia do szkoły! I do trzymania największego transparentu na finałowym meczu arcyważnego turnieju[2].

[edytuj] Macochy

Czasem schemat szczęśliwej rodziny naruszany jest przez macochy. Zasada jest prosta: każda macocha jest zła. Druga zasada jest taka, że pod koniec filmu okazuje się, że macocha jednak nie jest zła. Co ciekawe, co druga amerykańska rodzina ma w swych szeregach macochę, ale ojczyma w całych Stanach nie ma ani jednego.

[edytuj] Cel

Filmy familijne mają ci towarzyszyć podczas przygotowywania jedzenia na niedzielny obiad, spożywania niedzielnego obiadu, sprzątania po niedzielnym obiedzie i podczas poobiedniej niedzielnej drzemki. Mają też przekazać proste morały: małpa gra lepiej w hokeja niż człowiek, małe dzieci mogą wszystko i – najważniejszy – jeżeli kiedykolwiek zadrzesz z mafiozami, nastrasz ich psem!

[edytuj] Znane filmy familijne

  • 101 Dalmatyńczyków.
  • 101 Dalmatyńczyków II.
  • 102 Dalmatyńczyki.
  • Małpa grająca w hokeja.
  • Pies grający w piłkę.
  • Chłopiec grający w zawodowej lidze bejsbola.
  • Legwan grający w kapsle[3].
  • A gdyby nie sceny przemocy, to nawet Kevin sam w domu.

[edytuj] Spoiler

...I żyli długo i szczęśliwie. W tle leci We Are the Champions, pojawiają się fajerwerki. Komentatorzy sportowi tańczą, kibice krzyczą, tata i mama są dumni. Źli kończą w więzieniu. Pojawiają się napisy końcowe.

Przypisy

  1. To Ameryka, tu oskarżą cię za dyskryminację tylko dlatego, że wolisz białą czekoladę.
  2. Arcyważne turnieje w filmach familijnych nie mają nazwy. Są po prostu arcyważnymi turniejami, które drużyna ma wygrać, żeby dostać nagrodę: puchar, stypendium sportowe, pokój na świecie, lekarstwo na AIDS.
  3. Ciągle w produkcji.

Medal.png

Nasze strony
Przyjaciele