Fobos-Grunt

Cebit 2011-fobos-grunt together with upper stage

Ładnie prezentujący się Fobos-Grunt na targach CEBIT 2011

Job twoju mać, durak! Job twoju mać!!!

Szef misji Fobos-Grunt do podwładnego po ogłoszeniu fiaska tejże misji

Fobos-Grunt (ros. Фобос-Грунт) – rosyjska sonda kosmiczna, przygotowana przez uczonych z agencji Roskosmos. Miała ona wylądować na księżycu Marsa, który nazywa się Fobos, i ukraść stamtąd próbkę gleby[1].

Sonda została wystrzelona 8 listopada 2011 z kazachskiego kosmodromu Bajkonur przy użyciu ukraińskiej rakiety Zenit-2FG. Rakieta wyniosła zarówno sondę Fobos-Grunt, jak i chińską Yinghuo-1, na niską orbitę okołoziemską[2]. Po drugim okrążeniu ziemi specjalna tzw. ustanowka miała dwa razy odpalić, co miało nakierować sondki na Marsa. Sprzęt odmówił wykonania poleceń, na dodatek zanikł sygnał. Na krótki czas odzyskano go 22/23 listopada. Łączność z sondą całkowicie stracono 2 grudnia.

15 stycznia 2012 Fobos-Grunt, ostatecznie i nieodwołanie, spłonął w atmosferze Ziemi i zatonął w Pacyfiku. Zdarzenie to zostało zinterpretowane przez paranoików za zwiastun końca świata przewidzianego przez Majów.

W lutym 2012, po konsultacjach Roskosmosu z NASA, ESA, pogromcami mitów i innymi amerykańskimi naukowcami oraz uczonymi z całego świata (wyłączając Polskę), przedstawiono wyniki wspólnego dochodzenia. Przyczyną był jednoczesny restart jednostek CPU komputera pokładowego CWM22. Zdarzenie to miało miejsce w wyniku ingerencji kosmitów promieniowania kosmicznego, które uszkodziło pamięć RAM tegoż komputera. Nie zmienia to faktu, że w błoto poszło 5 mld rubli (495 mln złotówek).

Przypisy

  1. Jak sama nazwa wskazuje
  2. Jaka międzynarodowa współpraca!
Nasze strony
Przyjaciele