FANDOM

Herzeleid
Rammstein herzeleid
Okładka płyty, na której chłopcy pokazują efekty regularnego odwiedzania solarium i siłki
Wykonawca Kręcący się Kamień
Wydany 29 września 1995
Gatunek industrial metal
Długość w sam raz
Wytwórnia Muzyka z Silnika
Producent Jacob Hellner, Carl-Michael Herlöffson
Następny Album Sehnsucht
Poprzedni Album Demos '94

Herzeleid – pierwszy album nazistowsko-sadomasochistyczno-piromańskiej, niemieckiej grupy Rammstein, wydany 24 września 1995. Na tle reszty twórczości wyróżnia się głównie okładką, która przedstawia gołe klaty wszystkich członków zespołu na tle większego od nich wszystkich kwiatu.

Geneza edytuj

Trudno sobie wyobrazić, że gdyby nie lokalny konkurs na najlepszy zespół nie usłyszelibyśmy nigdy tego sekstetu złożonego niegdyś z rozmaitych rzemieślników. Zajawkę na konkursiwo podchwycił jednak Till, a reszta zespołu przybyła z lokalnych scen punk oraz disco polo. Tillowi tak zależało na wygranej, że mimo przeciwności losu oraz bardzo niewyrozumiałej rodziny nagrywał linie wokalne w nocy pod kołdrą. Uzyskany klaustrofobiczny efekt dopasował się do stylistyki grupy tak bardzo, że pościelowy industrial metal na dyskę konkurs owy wygrał. Drzwi studia otworzyły się na oścież, a grupka młodych Niemców poczuła jak bardzo jest z tyłu. Nie mniej album z drobną pomocą managera się udał, a po tym, jak David Lynch, szukając zespołu grającego utwory tak bezsensowne jak jego filmy, wykorzystał dwa utwory Rammstein w swojej Zagubionej autostradzie zespół stał się znany, lubiany i powoli zaczął pływać w schmalu.

Kontrowersje edytuj

Jak się okazało, nie tylko Żydzi przewrażliwieni są na punkcie neonazizmu i tym podobnej ideologicznej patologii. Zainspirowani maturalnym kluczem znawcy[potrzebne źródło] stwierdzili, iż kwiat ten reprezentuje filozofię nadczłowieka, a ostra[potrzebne źródło], gitarowa muzyka świadczy o satanizmie, anarchii i holocauście promowanym przez świeżo upieczonych, zdezorientowanych młodzieńców. Jedyne, co w obliczu tego byli w stanie zrobić, to przemilczenie oraz jednorazowe zanegowanie, ażeby nie prowokować przegniłych umysłów z całkiem głośnymi japami. Koniec końców nabiło im to jedynie popularności, gdyż zakompleksieni reporterzy wyczerpali temat, a wszyscy normalni ludzie dali sobie z tym spokój.

Lista utworów edytuj

  1. Wollt Ihr Das Bett In Flammen Sehen? – Till zajęty igraszkami łóżkowymi ze swoją obecną partnerką nie zauważył, że żelazko, którego nie wyłączył, spowodowało pożar w całym domu. Wielki hicior zespołu, chociaż przez większą część utworu wokalista jedynie powtarza w kółko słowo Rammstein.
  2. Der Meister – utwór opowiada o dumie Richarda, kiedy wygrał mistrzostwa kraju w bierki.
  3. Weißes Fleisch – Till śmieje się z Christiana, który nie chodzi do solarium.
  4. Arsch Asche Zu Asche – w dzieciństwie znajomy ksiądz powiedział Tillowi, że z prochu powstał i w proch się obróci, po czym ciekawy świata chłopiec podpalił księdza, aby się przekonać, czy to prawda.
  5. Semen Seemann – czyli jak Ramsztajni po pijaku wsiedli w sześciu do jednej łódki i bawili się w żeglarzy.
  6. Du Riechst So Gut – chłopcy odkryli, że lubią, gdy kobiety pachną benzyną.
  7. Das Alte Leid – utwór opowiada o bólu Paula, u którego dały znać o sobie stare kontuzje. To po ustawkach z czasów młodości.
  8. Heirate Mich – Till postanowił w końcu się komuś oświadczyć, po pewnym czasie jednak odkrył, że jego przyszła żona jest bardzo sztywna.
  9. Herzeleid – czyli cierpienie serca, ponieważ przed zdobyciem sławy członkowie zespołu mieli trudności z umówieniem się nawet z typową Niemką.
  10. Laichzeit – miało być o wyprawie Olivera i Richarda na ryby, wyszło jak zawsze o kazirodztwie.
  11. Rammstein – zespół uznał, że seks w każdym utworze i nazwa nawiązująca do katastrofy lotniczej w Smoleńsku Ramstein to wciąż za mało, więc nagrał jeszcze utwór o tym wydarzeniu.