Indeks Big Maka

Big-mac-index-2008.jpg

Też nie wiemy, co oznaczają te paski... Ale sądząc po minie tego gościa, chyba mamy kryzys

A może frytki do tego?

Absolwent ekonomii o indeksie Big Maka

Indeks Big Maka, Indeks Big Maca (ang. Big Mac Index) – jedno z podstawowych narzędzi we współczesnej ekonometrii, które (jak nazwa wskazuje) za podstawę obliczeń przyjmuje cenę hamburgera w McDonald's.

[edytuj] Do czego to służy?

Indeks Big Maka pozwala ekonomistom mierzyć parytet siły nabywczej, czyli mówiąc po ludzku: określać, które waluty są niedowartościowane, a które przewartościowane. Wyszło im, że złoty jest niedowartościowany, co oznacza, że dziesięć złotych, które masz w kieszeni, to tak naprawdę jedenaście. Niestety nie wymyślili jeszcze sposobu, by zamienić tę dziesiątkę w jedenastkę, a nawet jakby wymyślili, to i tak nie powiedzą, więc nie podniecaj się zbytnio.

[edytuj] Podstawa teoretyczna

Aby móc wiarygodnie mierzyć parytet za pomocą ceny, trzeba wybrać towar, który jest powszechnie dostępny, nie podlega handlowi międzynarodowemu i w każdym kraju produkuje się go tak samo. Najpoważniejszymi kandydatami były oczywiście gówno i hamburger, a wyboru dokonano dzięki łapówce od prezesa McDonald's.

[edytuj] Skutki stosowania

Odkąd Indeks Big Maka stał się powszechnie uznawanym wskaźnikiem, McDonald's ma kluczowy wpływ na rozwój światowej gospodarki, bowiem podnosząc lub obniżając ceny hamburgerów w poszczególnych krajach, może wpływać na ich PKB (obliczone metodą parytetu siły nabywczej z wykorzystaniem Indeksu Big Maca). I tak np. podnosząc cenę hamburgera o 9000% w Polsce, McDonald's mógłby zdegradować nas do poziomu Zimbabwe, przez co oczywiście poumieralibyśmy z głodu, gdyż nie byłoby nas stać na głupią syntetyczną kanapkę.

Nasze strony
Przyjaciele