FANDOM

Język urzędowy – język, który obowiązuje we wszelkiej maści urzędach.

Historia powstania edytuj

Nie wiadomo dokładnie, kto mógł wpaść na tak diaboliczny pomysł, jak stworzenie języka urzędowego, lecz wiadomo jedno – został stworzony po to, aby uprzykrzyć zwykłemu człowiekowi życie.

Użycie edytuj

Używany jest głównie przez biurwy, aby skołować człowieka chcącego załatwić coś w urzędzie. Składa się z tysięcy niezrozumiałych terminów pseudonaukowych (patrz: bełkot pseudonaukowy), a także ciągłych odwoływań do innego okienka/pokoju w celu wzięcia odpowiedniego formularza, który najprawdopodobniej i tak nie istnieje.

Przykładowe zwroty edytuj

  • małogabarytowy ceramiczny element konstrukcyjny – cegła;
  • element grzewczy w lokalu przeznaczonym na pobyt osób ludzkich – piec;
  • obywatel o znacznym stopniu niezaradności życiowej – menel;
  • niewielkiej wielkości urządzenie elektroniczno-matematyczne – kalkulator;
  • pulsator kinetyczny naprowadzany trzonkiem – młot;
  • prowadząc pojazd samochodowy, skorzystałem z wbudowanego systemu emisji sygnałów dźwiękowych – zatrąbiłem;
  • wykonałem ruch ciała elektrycznym zespołem trakcyjnym – przyjechałem pociągiem.

Rozmówki polsko-urzędowe edytuj

  • Jak się nazywasz? – Proszę o podanie swego nazwiska, imię (lub dwa/trzy) i nr PESEL w poniższym polu.
  • Jestem Gracek KowalskiImiona: Gracjan Tymoteusz Ansgary, nazwisko: Kowalski, nr PESEL: 0000000
  • Co tam u ciebie? – Podaj warunki panujące w twoim miejscu zamieszkania i opisz, co się zdarzyło po 02.01.2010 (data naszego ostatniego spotkania).
  • Rentgen płuc – Wzywa się obywatela do spełnienia obowiązku poddania się badaniom radiofotograficznym klatki piersiowej!
  • A wiesz, wczoraj okno się popsuło i lodowato było – Proszę posłuchać: nasze zawiasy okienne doznały korozji wżernej, przez co okiennica nie była w stanie wykonać pełnego ćwierćobrotu. Skutkiem tego chłodne, zimowe powietrze swobodnie przedostawało się do pokoju dziennego, gdzie zlokalizowane było okno z owymi zawiasami, co spowodowało znaczące obniżenie się temperatury powietrza znajdującego się w mieszkaniu.

Zobacz teżedytuj

Biurokracja