Jan Pietrzak

Disambug Ten artykuł dotyczy polskiego nestora kabaretu. Zobacz też hasła o innych osobach o tym imieniu.
Jan Pietrzak

Co ty tam gadasz sprzedawczyku z Nowoczesnej?

Pietrzak był (…) uroczym, rozrywkowym i bystrym facetem.

Jerzy Urban o Pietrzaku

Jan Stefan Pietrzak (ur. 26 kwietnia 1937 w Warszawie) – satyryk, aktor, liryk, niedoszły laureat Oscara za rolę trzecioplanową w filmie Smoleńsk. Przede wszystkim twórca „Kabaretu pod Egidą” i osoba, która zawsze stała w kontrze do komunizmu (szczególnie w latach 60.), do Solidarności (szczególnie w latach 80.) oraz do dobrej zmiany (szczególnie od 2015 roku). Bard narodowy Polaków.

[edytuj] Biografia

Wychowywał się na warszawskim Targówku, czyli słynnej warszawskiej elitarnej dzielnicy, z której pochodził m.in. Balcerek z Alternatywy. Od młodości wykazywał patriotyczne zapędy – służył w latach 1948-1957 w Korpusie Kadetów im. gen. Karola Świerczewskiego. Od małego miał parcie do telewizji. Zaczynał od pracy przy produkcji telewizorów, licząc na to, że produkowane Rubiny zdążą pokazać jego twarz, zanim się zapalą. Członek Związku Młodzieży Polskiej i Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, gdzie wyrzucono go za niewyparzony język.

W 1960 roku rozpoczął kierowanie Teatru Hybrydy. Tam wypromował takie osoby jak: Jonasza Koftę, znanego reżysera filmów akcji, Franka Kimono, Grzyba z „Plebanii”, poety z wczasów i inne osoby. W 1967 roku Pietrzak opowiedział żart polegający na recytowaniu Trybuny Ludu. O ile Cyrankiewicz uśmiał się, tak Wiesława szlag trafił – kabaret zdjęto. Po zmianie władzy Pietrzak otrzymał drugą szansę oraz drugą teczkę w archiwach SB. Przy okazji sprzedał się, pracując w telewizji jako kierownik Redakcji Widowisk Estradowych TVP. Nawrócił się w latach 80., śpiewając dla lidera Solidarności Lecha Wałęsy.

W latach 90. dbał o czyszczenie Polski z komunizmu. W celu osłabienia znanego znanego komunisty wystartował w 1995 roku w wyborach prezydenckich, gdzie zdobył 1,12% głosów[1]. Tak niskim poparciem zainteresował się Janusz Korwin-Mikke, który zaproponował współpracę w ramach UPR. Pietrzak przystał i odniósł sukces – nie dostał się do Sejmu razem z liderem.

W 2005 roku poparł Lecha Kaczyńskiego w wyborach prezydenckich, a po pięciu latach poparł jego brata. Dzisiaj śmieszkuje z rządu[2], uwielbia Dudę oraz udziela wywiadów dla Telewizji Republiki. Za zasługi pozwolono mu mieć program w TVP. Zaraz po Studiu YaYo leciał jego program Z szafy Pietrzaka, gdzie odczytywał notatki SB na jego największego przyjaciela.

[edytuj] Humor

YouTube logo (2013-2015)
Jan Pietrzak w walce z komunizmem

Jana Pietrzaka cechuje wyrafinowany humor, subtelne prztyczki w nos, kpina z propagandy, która leje się z każdej strony. Nawet na Nonsensopedii nie uświadczymy takiego poziomu humoru. Warto tutaj przytoczyć The best of czyli najlepsze teksty Pietrzaka:

  • Petru wyraził obawę, że 500 złotych na dziecko zostanie przepite przez ojców. Widocznie jego ojciec przepijał i zabrakło kasy na dokształcenie tego cymbała.
  • Zardzewiała pudernica Senyszyn nie będzie już skrzeczeć z telewizorów. Na odchodnym załatwiła sobie kasę na zapłodnienie in vitro. Co się z tego wylęgnie? Koczkodan skrzyżowany z ropuchą.
  • Ludzie mnie pytają, kto wybrał Niesiołowskiego. To jest proste. On jest z zawodu entomologiem. Jego naturalne środowisko ekologiczne to wszy, mendy, gnidy, pluskwy, muchy plujki, żuki gnojniki. I to jest również jego elektorat.
  • Wie pan, kto to Urban? To taki mężczyzna, który zasypia w krawacie, żeby rano odróżnić dupę od twarzy.
  • Obecny minister powinien natychmiast powołać ich w kamasze, wysłać na ćwiczenia, czyli do czyszczenia latryn. Najpierw muszą posprzątać gówno, jakie po sobie zostawili, a potem intensywnie trenować pompki, przysiady i tor przeszkód.
  • Obecna wersja Palikota czyli Petru jest bardziej nowoczesny jednak od Twojego Rucha. Tamtego Rucha pochodziła z Biłgoraja, a ten jest Rumunem Balcerowicza. Z innego rucha pochodził.
  • Sam Komorowski jest w odmętach złodziejstwa pogrążony, można powiedzieć. Z prezydenckiej kancelarii nawynosił sporo przedmiotów, prawda? Najzabawniejsze te dwa obrazki wynieśli tam. „Gęsiarka”, bo to mu żonę przypominało. To jego ulubiony portret był. I taki metaforyczny, taka alegoria, „Bydło na pastwisku” to same jego środowisko. To wynieśli z sympatii, to można zrozumieć.
  • Tępy umysłowo gajowy polujący na jelenie z nagonką na-na-na-na-Nałęcza i klępa latająca po peronach z misiem u boku.
  • Pannę Grodzką straciliśmy z oczu. Przez cztery lata w Sejmie ocaliła dziewictwo. Były afery w czasie przerw, bo posłowie wychodzili, stali na korytarzach i nikt nie chciał wejść do żadnej toalety, bo nie wiedzieli, gdzie "to to" wejdzie i co z tego może wyniknąć.
  • A ten palikmiot, waliknot, sukinkot wrócił tam gdzie jego miejsce, do chlewu ze swoimi świńskimi ryjami i sztucznymi członkami.
  • Kupa Wojewódzki, który wtykał polskie flagi w psie odchody. Sąd uznał, że to jest naturalne u człowieka, która ma na imię "kupa". I teraz wyznał, że się boi tego wszystkiego. Panie kupa, fortuna kałem się toczy
  • Były lata, że nie śpiewałem 'Żeby Polska była Polska', myślałem, że sprawy pokrętnie, meandrami, za wolno ale jakoś tam idą w dobrym kierunku, że dożyję tego, że Polska będzie Polską. Potem przyszły te rządy tej fatalnej koalicji medialno-politycznej, tego Tuska, tej całej hołoty, łobuzów, sprzedawczyków, zdrajców. 'Zołzy' ja na nich mówiłem. Zołzy, złodzieje, oszusty, łajdaki, zdrajcy.

Jak widać, Pietrzak to bezkompromisowa osoba, która wprost atakuje każdego, niezależnie od jego preferencji.

[edytuj] Ciekawostki

  • Zawsze gotuje wodę w czajniku elektrycznym. Pietrzak postuluje, by gotować wodę na prądzie z polskiego węgla, a nie z rosyjskiego gazu.

Przypisy

  1. Mniej od Korwina, a to wielkie osiągnięcie!
  2. Opozycyjnego
Nasze strony
Przyjaciele