Karabin FG 42

FG42

Ładne… To snajperka jest? Jakaś dziwna… CO!? RKM?!?

FG 42 (hitl. Fallschirmjägergewehr 42) – karabin niemieckich spadochroniarzy z okresu II wojny światowej, jedyna w historii broni krzyżówka ciężkiego karabinu maszynowego ze snajperką.

[edytuj] Historia

[edytuj] Budowa

Poza ściąganiem od Amerykanów i aby już całkiem się nie przemęczyć, niemieccy konstruktorzy przy projektowaniu nowej broni oparli się dodatkowo na tym, czego brak miała ona rekompensować – MG34. Przerabianie KM-u na karabin dla spadochroniarzy było równie karkołomne co sam zamysł broni, to też i efekty tych prac były dość ciekawe. FG 42 okazało się ciężkim, cholernie nieporęcznym kawałem żelastwa, z duża szybkostrzelnością, okropnym odrzutem i śmiesznie małym, 20-nabojowym magazynkiem (tak jak w BAR, tylko że tamten strzelał o połowę wolniej – szczegół). Szczęśliwie, bronią można było też strzelać ogniem pojedynczym, przy cholernie długiej lufie nawet dość celnie. Stąd zapewne, kuriozalny dla broni wsparcia ogniowego, pomysł zamontowania w niektórych modelach FG 42 celownika optycznego. W efekcie powstała najdziwniejsza i najtrudniejsza do sensownego opisania, lub tym bardziej wykorzystania, broń II wojny.

[edytuj] Zastosowanie

Nasze strony
Przyjaciele