Karta perforowana

Karta dziurkowana-80kolumn Odra1300

Typowa karta do programowania Odry.

Karta perforowana – stary jak historia informatyki[1] rodzaj kawałka papieru, bez którego nie można było obsłużyć żadnego komputera przez pierwszą połowę XX wieku.

[edytuj] Historia

Jako pierwszy, kart perforowanych używał od 1801 pewien Francuz, któremu nie podobało się to, że krosna tkały rożne wzorki, więc wziął kawałek papieru, podziurawił go, wstawił do jednego ze swoich krosen i w końcu mógł cieszyć się powtarzalnym wzorem tkaniny. Dopiero w 1832 jakiś zapaleniec wpadł na pomysł wykorzystania kart jako nośnika danych.

Jeszcze inny zapaleniec wykorzystał karty perforowane w spisie ludności USA w 1890. Później zaczęto wprowadzać różne inne urządzenia do przechowywania i odczytu danych z kart, włącznie z różnymi komputerami wielkości sali lekcyjnej.

Powszechnie się przyjęło, że karty perforowane wyszły z użycia w latach 80. XX wieku. Ale jeszcze w pewnych miejscach nie przystosowano się do tej reguły i dalej śmiga się z dziurkaczami w celu przekazania maszynie naszych niecnych zamiarów.

[edytuj] Jak programować?

  1. Weź kartkę papieru, dziurkacz i nożyczki.
  2. Przytnij kartkę do połowy wymiarów formatu A6.
  3. Dziurkaczem ostrożnie wytnij parę otworów w kartce.
  4. Nie 50 w jednej linii! Jak tak spaprałeś to powtórz punkty 1-3.
  5. Gotowe? To znajdź teraz urządzenie które ci to odczyta, radzimy skorzystać z muzeum.
  6. Włóż kartę do czytnika i czekaj na odpowiedź komputera.
  7. W przypadku błędu powtórz kroki 1-6 aż uzyskasz pożądany efekt.

[edytuj] Ciekawostki

  • Stacja kolejowa Łódź Kaliska nieprzerwanie wykorzystuje karty perforowane do ustawiania pragotronu.
  • W 2000 przez problemy z kartami Bush junior długo musiał czekać aż dostanie 25 głosów elektorskich z Florydy.

Przypisy

  1. A nawet jeszcze starszy...

Nasze strony
Przyjaciele