Kazimierza Wielka

Kazimierza Wielka – miasto i powiat w woj. świętokrzyskim, siedziba powiatu kazimierskiego i gminy Kazimierza Wielka.

[edytuj] Historia

[edytuj] Prawa miejskie

Kazimierza Wielka, pomimo tego że prawa miejskie ma dopiero od 1959, jest dumna ze swej miejskiej przeszłości. Dla większości mieszkańców głównym celem życia jest posiadanie mieszkania w bloku, co czyni ich bardziej miejskimi, dlatego w mieście bloki rosną jak grzyby po deszczu.

[edytuj] Zabytki

  • Przepompownia, która ma około stu lat, a zrobiona jest tak, aby przypominała średniowieczny fragment murów obronnych.
  • Walący się już od ponad 20 lat Pałac Lacon obok cukrowni. Został nawet urządzony przetarg, w którym nowy właściciel dał za pałac złotówkę.
  • Zabytków nie brakuje na ul. Przemysłowej, gdzie stoją same zamknięte zakłady pracy, popadające w ruinę i wyglądające, jakby stały od 1800 roku.

Trzeba również wymienić zamknięta i powoli rozbieraną cukrownię „Łubną” gdyż tutejsze władze tak świetnie poprowadziły jej obronę, że ponad tysiąc osób zostało bez pracy!!

[edytuj] Zabudowa

W mieście nie ma rynku, ponieważ w czasach w których obowiązywało prawo magdeburskie, Kazimierza nie istniała, więc nie załapała się na budowę rynku. Tak więc w Kazimierzy Wielkiej nie ma centrum. Jednak nie stanęło to na przeszkodzie jej mieszkańcom, którzy kilka lat temu wybudowali „rynek” w miejscu, w którym kończy się granica miasta. A więc rynek, który w większości miast jest centrum, w Kazimierzy znajduje się na obrzeżach.

[edytuj] Atrakcje

  • Połowę miasta zajmuje park lub las, w którym młodzież kazimierska melanżuje i próbuje upodabniać się do młodzieży z Nowej Huty, naśladując jej zwyczaje.
  • Dwuletnie kamienice na niby-rynku.
  • Popularnym punktem jest kebabownia, która cieszy się największym powodzeniem wśród przyjezdnych.
  • W upalne dni mieszczaństwo przyjeżdża do Skalbmierza aby poopalać się na plaży i wykąpać w skalbmierskim zalewie.

[edytuj] Ambicje

Obecnie głównym celem jest przyjaźń polsko-niemiecka, dla której Kazimierza robi wszystko. Są już nawet rozdawane uczniom przywieszki z flagami obu narodów.

[edytuj] Sport

W Kazimierzy znajduje się klub sportowy Sparta Kazimierza Wielka, o którym można napisać tylko tyle, że jej trybuna wygląda jak przysłowiowa ściana płaczu.

Nasze strony
Przyjaciele