Kino Odeon

Radom, Kino "Odeon" - fotopolska.eu (226536)

A oto Kino Odeon

Radom, Kino "Odeon" - fotopolska.eu (226539)

Przekrocz próg wejścia do sali kinowej i się zachwycaj

Kino Odeon (ur. 1967, zm. 1993) – jedno z radomskich kin znajdujących się na jednej z radomskich dzielnic zwanym Glinicami. Dzisiaj jest jednym z trzech (po kościele i wieży ciśnień) zabytków Glinic.

[edytuj] Historia tego budynku

Jest druga połowa lat 50. W Glinicach poza kościołem nie było nic ciekawego. Dlatego prezydent Radomia zadecydował o budowie Odeonu. Pierwsze plany budynku powstały już w 1958 roku. Chociaż w Radomiu było już dużo kin, m.in. Kino Atlantic, Kino Hel, czy kina Pokolenie i Przyjażń, które mieściły się w jednym pomieszczeniu. To nie przeszkodziło w budowie kina, które zostało otwarte 25 listopada 1967 roku. Było to najnowocześniejsze kino w województwie kieleckim[1] i jedno z najnowocześniejszych w Polsce w ogóle. Zostało uznane za tak nowoczesne, ponieważ miało aż jedną salę[2], panoramiczny ekran, 420 miejsc siedzących i 40 miejsc stojących. Pierwszym filmem jakim pokazano w tym kinie było „Życie Małżeńskie” z 1963 roku, z lekkim, czteroletnim opóźnieniem. Największe kolejki były w latach 80. kiedy to była polska premiera filmu z Bruce'em Leem pod tytułem „Wejście Smoka”. W tym przypadku film został wyświetlony 10 lat później niż w kapitalistycznych państwach. Po upadku komunizmu budynek przynosił co raz więcej strat. I w 1993 roku kino zostało zamknięte. Firma, która przejęła kino zamierzała je wyremontować, ale uważali, że to nie ma sensu. Zamiast tego powstała tutaj dyskoteka[3]. Po kilku bójkach między gliwiczanami, a mieszkańcami Ustronia oraz interwencjami policji dyskoteka także została zlikwidowana. Następnie w tym budynku powstał sklep meblowy i sklep z narzędziami, które także zbankrutowały. Ze sklepu z narzędziami wszystkiego nie sprzątnęli, ponieważ zostało logo Atlasu powieszone przez poprzednich właścicieli. W 2005 roku budynek już jest ruiną, domem dla kilku bezdomnych oraz rajem dla ciekawskich gimbusów. W 2007 planowano otworzyć w Odeonie solarium [4]. Niestety szybko z tego pomysłu zrezygnowano. W 2011 na miejscu parkingu tegoż kina została wybudowana Biedronka, która od razu po wybudowaniu stała się najnowocześniejszym budynkiem na Glinicach. W 2013 roku nowy właściciel zamierzał całkiem zburzyć ten budynek i postawić na jego miejsce nowoczesne biuro[5].Niestety pomysł ten nie wypalił, ponieważ działka po wybudowaniu biedronki była już mała i taki biurowiec by się nie zmieścił. Niedawno, bo w 2015 zamierzał, żeby kino od żyło. Powstały już projekty i plan budowy. Lecz na planach się skończyło. Dzisiaj budynek stoi opuszczony. Przez 12 lat poza drobnymi modernizacjami (zakrycie okien, zamurowanie większości wejść oraz zajumanie rzeczy, które miały jakąś wartość) nic się tutaj nie zmieniło.

[edytuj] Ciekawostki

  • Praktycznie wszyscy właściciele tego budynku zbankrutowali.
  • Biedronka powstała tylko po to, żeby zasłonić kino Odeon.
  • W tym kinie została spalona kobieta.
  • Ten budynek znajduje się na Snapchacie. Gdy znajdujesz się na Glinicach i robisz sobie zdjęcie, to możesz ustawić sobie filtr z Glinicami z trzema atrakcjami tej dzielnicy, czyli kościołem, wieżą ciśnień i kinem Odeon.
  • Według Google Maps sklep Biedronka, który jest wybudowany na parkingu Odeonu jest budynkiem widmo.

Przypisy

  1. Tak, takie województwo kiedyś istniało
  2. Niektóre kina nawet tego nie miały…
  3. Z deszczu pod rynnę
  4. Może jeszcze zajmą się hodowlą jedwabników w Odeonie
  5. No bo po co przerabiać kino na nowoczesny biurowiec, skoro można go od razu zburzyć
Nasze strony
Przyjaciele