Kreskówka

Derpy hooves

Niegrzeczna kreskówka 18+, nadawana tylko po 23

Skuwolanska

Grzeczna kreskówka, leci codziennie o 19 na TVP1

Kreskówka – animowany twór wyświetlany w telepudle bądź w kinach powstały w celu odpoczynku i zaoszczędzeniu pieniędzy przy produkcji zwykłych, aktorskich filmów. Wprawdzie po raz pierwszy ukazała się w 1906 roku za sprawą krótkometrażówki Humorous Phases of Funny Faces, ale nie zrobił on takiej furory, na jaką liczyli jego twórcy. Zmieniło się to, kiedy niejaki Walt Disney stworzył sławną już Myszkę Miki oraz jego głównego konkurenta kaczego kolegę po fachu - Kaczora Donalda. Zainspirowało to inne wytwórnie do stworzenia podobnych kreskówek, szczególnie Zwariowanych Melodii i Toma i Jerry'ego. Obecnie ta branża tak bardzo się rozrosła, że wielu jego fanów wróży śmierć filmom aktorskim. Do dziś jednak to się nie wydarzyło.

[edytuj] Rodzaje animowania kreskówek

  • Rysunkowa – najstarsza znana metoda tworzenia kreskówek polegająca na tworzeniu kadru na jednej kartce (najlepiej celuloidowej) i połączeniu ich w jedną całość. Obecnie mało kto jej używa, bo nie jest tak cool jak kiedyś, a zresztą komputerem tworzy się wygodniej, o ile zna się programowanie.
  • Lalkowa – otoczenie jest tworzone z plastelinowych lalek oraz realnych materiałów przeniesionych z naszego świata. Czasochłonne, bowiem do animowania postaci trzeba tworzyć Bóg wie ile zdjęć, połączyć je w jedną całość (podobnie jak w technice rysunkowej) i równie tyle czasu trzeba przeznaczyć na tworzenie lalek i otoczenia, a poza tym najmniej dochodowa. Z tego powodu jest przeznaczona wyłącznie dla cierpliwych i pracowitych.
  • Komputerowa – najpopularniejsza obecnie metoda tworzenia kreskówek spopularyzowana za sprawą Toy Story i Shreka. Bierzemy komputer i tworzymy tam, co nam się podoba. Bez znajomości programowania nic tam jednak nie zdziałasz.
  • Motion capture – odmiana animacji komputerowej. Ubieramy aktorów w czarny kombinezon, tworzymy na ich podstawie modele i dodajemy je do otoczenia tworzonego przez komputer. Podobno zwiększa realizm filmu, jednak całość wygląda badziewnie, więc niewielu z nich korzysta. Powszechnie stosowane w grach komputerowych.
  • Live action – miks zwykłej gry aktorskiej i animowanej. Spopularyzowana za sprawą kultowego Kto wrobił Królika Rogera? Zwykle wyglądają one dennie i sztucznie, bo lepiej tworzyć je oddzielnie, więc ludzie omijają ten rodzaj kreskówek szerokim łukiem.

[edytuj] Typy kreskówek

  • Dla dzieci – najstarszy i najpowszechniejszy rodzaj kreskówek. Opowiadają one o przygodach zwierzaków, wróżek, robotów, telewizyjnych rówieśników bądź iście surrealistycznych istot. Są one banalnie proste w swojej konstrukcji. Emitowane w przeznaczonych do nich kanałach.
  • Edukacyjne – to samo, co wyżej, tyle, że mają za zadanie uczyć małych widzów poprzez zawarte tam morały i specjalne sceny. Niestety, są jeszcze bardziej denne.
  • O superbohaterach – tym razem są to historie superbohaterów z komiksów przeniesione na ekran. Są one przeznaczone dla nieco starszych widzów, choć nie aż takich, jak w przypadku kreskówek dla dorosłych. Są one przepełnione akcją oraz mają mniej infantylną kreskę od swoich odpowiedników. Najbardziej znane są kreskówki o Batmanie, Supermanie oraz Spider-Manie.

[edytuj] Wytwórnie

  • Walt Disney Animation Studios – najstarsza wytwórnia filmów animowanych znana z Myszki Miki pojawiającej się na wstępie ich każdego filmu, którą zresztą zasłynęła. Wprawdzie w ostatnich latach miała kryzys twórczy, ale dziś trzyma się świetnie, jednocześnie dostosowując się do współczesności i pokazując światu, jak należy robić świetne kreskówki[1].
  • Pixar Animation Studios – wytwórnia kreskówek komputerowych założona przez Steve'a Jobsa, od 2006 roku oddział Walt Disney Animation Studios. Za sprawą kultowego Toy Story spopularyzował animację komputerową i styl chętnie kopiowanego przez innych z mniej lub bardziej udanym skutkiem. W ramach ciekawostki zaczęła tworzyć tego typu filmy już w 1984 roku pod nazwą The Graphics Group, co było wówczas wyjątkowe[2].
  • DreamWorks Animation – główny konkurent Disneya i Pixara, pierwotnie oddział aktorskiego DreamWorks Stevena Spielberga. 10 lat po jego utworzeniu stał się niezależnym studiem, jednak równie tyle lat później tworzyła coraz to denne produkcje. Dziś jest oddziałem firmy Universal Pictures, która przejęła studio za ponad 3,8 miliarda dolarów i przerobiła tamtejsze DreamWorks na maszynkę do robienia blockbusterów dla dzieci. Ich marki to Shrek, Madagaskar, Kung Fu Panda oraz Jak wytresować smoka.
  • Blue Sky Studios – trzecia co do wielkości wytwórnia kreskówek i drugi największy konkurent Disneya i Pixara, oddział 20th Century Fox. Cechuje się tym, że w odróżnieniu od pozostałych wytwórni kreskówek tylko jeden film w roku oraz tym, że jego sequele są z części na część coraz gorsze. Zasłynęła za sprawą Epoki Lodowcowej i Rio, ale dziś mało kto o nim pamęta.
  • IlluminatiIllumination Entertainment – oddział animacyjny wspomnianego Universal Pictures założony przez niejakiego Chrisa Melendandriego, który wcześniej pracował w Blue Sky. Jego właściciel zapowiedział, że kiedyś przebije Disney, jednak, jak na razie, udaje to się tylko pod względem dochodów, jakie osiąga.

[edytuj] Objawy uzależnienia

  • Widzisz świat w 2D i przez specyficzny styl.
  • Jeśli coś wybuchnie albo dostaniesz z armaty, nie giniesz, a pokrywasz się prochem.
  • Potrafisz spacerować w powietrzu, dopóki nie spojrzysz w dół.
  • Niepotrzebna ci winda, bowiem potrafisz biegać równie szybko, co Struś Pędziwiatr.
  • Kiedy widzisz jakąś seksowną babę albo się czegoś boisz, robisz duże oczy momentami przewyższające twoje rozmiary twarzy.
  • Potrafisz wyciągnąć każdy przedmiot znikąd.
  • Jeśli uciekając zderzasz się z oknem, drzwiami lub ścianą, odbija ci się sylwetka.
  • Masz gadające zwierzę.
  • Potrafisz przeżyć zgniatanie, przepiłowanie bądź poćwiartowanie. Ba, można odciąć ci głowę, a i tak nic ci nie będzie.
  • W wspomnianych wyżej sytuacjach nie leje się krew z ciebie ani nie wylatują wnętrzności z twojego ciała.
  • Jeśli ubierzesz się inaczej albo masz inną fryzurę niż zwykle, nikt cię nie pozna.
  • Jak jesteś niewidzialny, to tylko mąka potrafi cię pokazać.
  • Kiedy oberwiesz w łeb albo spadniesz z dużej wysokości, widzisz gwiazdki na głowie.
  • Jeśli zjesz coś ostrego, robisz się cały czerwony, a z twoich ust wydobywa się ogień.
  • Gdy masz jakiś problem, włączasz telewizor i po sprawie.
  • Potrafisz konstruować coś w kilka minut nieważne, jakie masz umiejętności budowania.
  • Im szybciej jedziesz, tym dłuższy staje się twój samochód.
  • Na ciebie spada kowadło.
  • Gdy ktoś do ciebie celuje strzelbą, wkładasz tam palce. W efekcie napastnik mocno cierpi, a tobie nic ci się nie stało.
  • Po pobiciu jesteś ciężko ranny, by po chwili zauważyć, że jesteś cały i zdrowy.
  • Potrafisz przeżyć każde spotkanie z drapieżnikiem.
  • Używasz komputera tylko do znalezienia informacji i robienia zadań domowych.

[edytuj] Zobacz też

Przypisy

  1. Oprócz Japończyków, bo idą własną ścieżką
  2. W latach osiemdziesiątych nie każdy miał bowiem wystarczająco mocny komputer do upchania grafiki 3D
Nasze strony
Przyjaciele