FANDOM

Kruk

Daltonizm Kruków

Kra! Kra! Kra!

Kruk o tym artykule

Krukptak z rodziny krukowatych, spotykany w Europie. Ze względu na swoje ubarwienie kojarzony, w zależności od preferowanej opcji politycznej, z szatanistami lub Klerem. Kruki są bardzo inteligentne, w przeciwieństwie do ptaków drapieżnych, albowiem zamiast uganiać się w pocie piór za jakimiś zającami czy innym surowym mięsem, spożywają łatwo dostępne i bardzo aromatyczne ścierwo.

Nazewnictwo

Niemieckie kruki są zwyczajowo nazywane Krük (czyt. kryk) (l. mn. - Krüken). Kruki żyją w symbiozie z gatunkami „krukopodobnymi” takimi jak śfistakus wredotus, lenus pospolitus czy Wiśnius kowalakus, ciarny woron.

Ciekawostki

Kruki są ulubionymi (z wyjątkiem wilków) zwierzątkami skandynawskiego boga Odyna. Podobno otaczał się on całymi chmarami kruków. Podejrzewa się, iż miało to jakiś związek z brakiem jednego oka, jednak inna teoria głosi, że jest to raczej związane z rzadkim rodzajem zboczenia zwanym avifilią czyli potrzebą wyładowania seksualnego na ptakach. Najlepiej dużych, czarnych i oblepionych szczątkami organicznymi i jakąś ciemną, śmierdzącą mazią.

Kruki w Polsce

Kruki jak na złość (lub może na szczęście) unikają tereny Polski, a kraczące w naszych polskich eko-parkach ptaszyska to nasi przyjaciele gawrony i ich żony wrony, nasyłane przez samych ich kuzynów kruków, ponieważ „gdzie kruk nie może tam gawrony pośle”. Z zaufanych źródeł wiadomo, że wyjątkowo niebezpieczny okaz występuje na terenie Borów Tucholskich. Można go rozpoznać po wyjątkowo trójkątnym dziobie oraz pomarańczowym upierzeniu. Występują u niego problemy z rozróżnianiem kolorów. Szczególnie tych, których odcień zbliżony jest do czerwonego.

Kruk w metaforach i przysłowiach

  • Kruk krukowi oka nie wykole;
  • Lepszy kruk w garści, niż gołąb na grzędzie;
  • Gdzie kruków sześć, tam będzie grillowanie i wódy chlanie;
  • Gdzie koks nie może, tam kruka pośle.