Leszek Biały

Disambug Ten artykuł dotyczy polskiego księcia. Zobacz też hasła o innych osobach o tym imieniu.
Leszek Biały Marcinkowo

Pomnik Białego Leszka z czarną strzałą

Leszek Biały (ur. 1186 zm. 1227) – książę krakowski[1], sandomierski, a nawet zwierzchni książę Polski[2].

[edytuj] Dzieciństwo

Leszek był synem Kazika Prawego i Sprawiedliwego oraz księżniczki Heleny. Po kim odziedziczył geny, które spowodowały, że był albinosem – nie wiadomo. Kazik był księciem krakowskim, więc Leszek miał zapewnioną ciepłą posadkę księcia zwierzchniego w myśl zasady kto ma Kraków, ten ma władzę. Gdy w 1194 roku Kazimierzowi spodobało się wąchanie kwiatków od spodu, Mieszko III Stary bezczelnie wpadł na tron, pozostawiając młodego Leszka z Sandomierzem.

[edytuj] Panowanie

W 1202 Mieszko dołączył do duchów przodków, więc w Krakowie zwolnił się etat. Leszkowi jednak nie spieszyło się na Wawel, toteż zasiadł tam Władysław III Laskonogi. Po paru latach Białasowi znudził się Sandomierz i, już jako znany w Polsce kozak, wpadł do Krakowa, przejmując żółtą koszulkę lidera. Takich koksów było w Polsce wielu, wyrywali sobie tron krakowski co parę lat, komplikując tym samym podręczniki do historii i tablice chronologiczne. Lecz nic nie trwa wiecznie.

[edytuj] 14 listopada 1227

Mówi Ci coś ta data? Naprawdę nic? Nie wiesz, co się wtedy działo w Gąsawie? Otóż Leszek podczas przyjemnej kąpieli w bani[3] został sfagocytowany! I to na śmierć! Ale jeśli zgon zwierzchniego księcia Polski Cię nie obchodzi...

[edytuj] Ciekawostka

Zaproszony przez papieża do wzięcia udziału w krucjacie dyplomatycznie odmówił, mówiąc, że ani wina, ani zwykłej wody pić nie może, przywykły do picia jedynie piwa lub miodu.

Przypisy

  1. Trzykrotny
  2. Tak się przynajmniej tytułował
  3. Taka łaźnia słowiańska
Nasze strony
Przyjaciele