Mariner 10

Mariner10

W całej swej okazałości

Atlas-Centaur launch with Mariner 10

Atlas Centaur z Żeglarzem nr 10 odlatuje na amen

YouTube logo (2013-2015)
Ciekawy niczym hymn narodowy Timoru Wschodniego film

Mariner 10 (po polsku Żeglarz nr 10) – należąca do NASA ostatnia z Żeglarzy[1] sonda kosmiczna. Dokonała czegoś, czego żadna inna sonda nie dokonała wcześniej: dotarła do Wenus i Merkurego[2].

[edytuj] Budowa

Sonda była amelinowym graniastosłupem zlepionym z kulą, o całkowitych wymiarach 460 x 1390 mm, po rozłożeniu solarek była szeroka na 8000 mm. Wyróżniała się dwoma masztami, na jednym zamontowano spektrometr i magnetometr[3], a drugim była słaba antena. Mocną antenę zamontowano na podstawie, która spełniała również rolę parasola przeciwsłonecznego[4]. Za pomocą tych anten przesyłano dane z prędkością 118 kb/s[5] Oprócz spektrometrów dołożono jeszcze 2 kamery i inne naukowe duperele. Zamontowano również silnik, żeby dawać ładne fajerwerki wykonać potrzebne manewry, by dolecieć do celu. Po całkowitym zważeniu się okazało , że po dołożeniu paliwa i azotu ma masę 503 kg.

[edytuj] Misja

[edytuj] Start

Żeglarz nr 10 wystartował 3 listopada 1973 o 06:45 naszego czasu z przylądka Canaveral na rakiecie Atlas Centaur[6]. W przeciwieństwie do Atlasów wynoszących pierwszych Żeglarzy ta rakieta w górnym stopniu zamiast słabych silników na żrące chemikalia[7] wykorzystała super silne[8] silniki na wodór i tlen (obydwa w stanie ciekłym). Pomimo tego, że seria rakiet Atlas Centaur przez ostatnią dekadę wywalała różne numery, to użyty tu egzemplarz AC-34 zadziałał poprawnie i Żeglarz nr 10 odleciał z pola grawitacyjnego Ziemi.

[edytuj] Wenus

Ponieważ na podróż do Merkurego 29 kg paliwa do silnika i azotu do sterowania to za mało, tuż przed rozpoczęciem misji poproszono o pomoc włoskiego matematyka, astronoma i inżyniera Giuseppe "Bepi" Colombo. Ten z kolei, po dokładnym pogapieniu się przez teleskop, policzeniu różnych liczb za pomocą wielu wzorów, powiedział, że trzeba wykonać specjalny manewr, żeby sondę spowolnić[9] za pomocą pola grawitacyjnego Wenus. NASA zaakceptowała tę sugestię, a po wystrzeleniu czekano tylko na ten dzień.

Ten dzień nadszedł 5 lutego 1974 roku, kiedy to Żeglarz nr 10 przefrunął obok Wenus w odległości 5768 km. W tym czasie za pomocą różnych instrumentów przebadał planetę, poopowiadał trochę dowcipów o stylu życia Amerykanów i o ich wiedzy o świecie.

[edytuj] Merkury

W przypadku Żeglarza nr 10 NASA bardzo uwzięła się na Merkurego, więc zaplanowali aż 3 przeloty.

Pierwszy przelot nastąpił 29 marca 1974 roku. Odległość wyniosła 703 km. W tym czasie wykonał wstępne badanie planety. Po raz drugi przeleciał obok Merkurego 21 września 1974 w odległości 48069 km, po czym nadrobił zaległości, jednak nieznacznie. Ostatni przelot Żeglarz nr 10 wykonał 16 marca 1975 w odległości 327 km. W tym czasie dokończył badania i odleciał. Ponieważ wyczerpały się zapasy azotu, Żeglarza nr 10 zdezaktywowano 24 marca 1975 roku.

Dzięki jego przelotom wiemy, że temperatura na Merkurym w cieniu jest równa trzem Antarktydom, zaś w świetle Słońca jest porównywalna z temperaturą pieczenia boczku w zwykłym piekarniku elektrycznym. Ponadto wiemy też, że nie ma tam atmosfery, a planeta ma jądro bardzo bogate w ferrum.

[edytuj] Podsumowanie

Reasumując, w całość misji włożono gdzieś z 100 mld dolarów. W zamian uzyskano powyżej podane informacje oraz 2500 zdjęć powierzchni Merkurego, podobne do amatorskich zdjęć Księżyca z użyciem domowej lunety.

Przypisy

  1. Miały być też Żeglarze 11 i 12, dziś są znane jako Autostopowicze.
  2. Jak na lata 70-te to było wielkie osiągnięcie
  3. Do czego służą, to wiedzą tylko amerykańscy naukowcy
  4. Do neokidów: po to by się draństwo nie przegrzało
  5. Jak na tamte czasy, to sporo
  6. Na cholerę ta cała mitologia grecka w nazewnictwie, przesadzają
  7. Nie chodzi o Domestosa czy Kreta
  8. Nie tak silne jak w Saturnach V
  9. Ciekawe, przecież tego manewru używa się głównie do przyspieszania

Nasze strony
Przyjaciele