Master of Puppets

Master of Puppets
Metallica.JPG
Okładka francuskiego wydania
Wykonawca Alcoholica
Wydany 3 marca 1986
Nagrywany 1 września–27 grudnia 1985, Kopenhaga
Gatunek thrash metal, heavy metal
Długość za krótki
Wytwórnia Elektra
Producent Alcoholica, Flemming Rasmussen
Następny Album I tylko lód dla wszystkich…
Poprzedni Album Ujeżdżając Błyskawicę

Majster Od Tapet (z teksańskiego Władca Marionetek) – trzecia płyta Metalliki, która ukazała infantylność zespołu (patrz Geneza tytułu).

[edytuj] Geneza tytułu

James i reszta tworzyli piosenki już bez pośpiechu (z powodu braku ustalonego terminu wydania płyty), więc mieli dużo wolnego czasu. Czas ten wykorzystywali na zabawę lalkami (puppets). Oczywiście mhrocznym metalowcom nie przystoi bawić się w takie rzeczy, więc mózg Metalliki (James, jeśli jeszcze nie wiesz o kim mowa) postanowił nie robić siary i opracował strategię godną Napoleona. Otóż dziennikarzom tłumaczył, że marionetki symbolizują uciśnionego pod presją władzy człowieka, a okładkę zmienił na las krzyży.

[edytuj] Lista utworów

  1. Battery – wkraczamy powoli w XXI wiek. Lalki Hammetta potrafią mówić, ale Kirk musi kupić nowe baterie. Ewentualnie: Chłopcom – zaczęło się po wódzie dwoić w oczach i zobaczyli całą baterię butelek.
  2. Master of Puppets – Lars, bawiąc się potajemnie swym Kenem, odkrywa, że ten robi to, co mu każe Pan. Napisał na ten temat piosenkę. Podobno nawet domagał się za to Nagrody Nobla, ale udało mu się tylko uzyskać tytuł albumu.
  3. The Thing That Should Not Be – tak Cliff skomentował bąka puszczonego przez Jamesa. Zespół uznał, że był na tyle śmierdzący, że warto zrobić o tym kawałek.
  4. Welcome Home (Sanitarium) – Larsa przyłapano na zabawie swym Kenem. Po wyjściu z psychiatryka opowiedział wszystko Jamesowi, który napisał o tym balladę.
  5. Disposable Heroes – Cliff był bardziej dorosły niż reszta i bawił się żołnierzykami. I jemu poświęcono miejsce na tej płycie.
  6. Leper Messiah – jak łatwo się domyślić, jest to utwór opowiadający o lalce z twarzą lub Lepperze Mesjaszu.
  7. Orion – James i Kirk patrzyli z zazdrością na batalion żołnierzyków Burtona, którego nazwał „Orion”, i postanowili go zniszczyć. Kupili własny zestaw i rozgromili zabawki Cliffa. Ten popatrzył na nich z żalem (legenda głosi, że to spojrzenie było inspiracją dla miny kota ze Shreka) i postanowił napisać pożegnalną piosenkę na ich cześć. Nie potrafił jednak znaleźć słów dla okrucieństwa Jamesa i Kirka, więc stworzył taki utwór, że gdyby nawet Justyna Bimberówna go zaśpiewała, to i tak byłoby spoko.
  8. Damage Inc. – chińska chałtura… Czterech jeźdźców rozwala magazyn z zabawkami.

[edytuj] Odbiór na świecie

Płyta okazała się być wielkim sukcesem i jest przez wielu fanów metalu uważana za najlepszy album heavymetalowy na świecie. Ludzie oczywiście byli przekonani, że nie chodzi o takie prawdziwe marionetki. Dziś wiemy, że to nieprawda.

Nasze strony
Przyjaciele