Metallica (album)

Metallica
Wykonawca Alcoholica
Wydany 12 sierpnia 1991
Nagrywany 6 października 1990–16 czerwca 1991, Los Angeles
Gatunek heavy metal
Długość zdecydowanie za krótki
Wytwórnia Elektra
Producent Bob Rock, James Hetfield, Lars Ulrich
Następny Album Wczytywanie
Poprzedni Album ...I tylko lód dla wszystkich

Metallica (również Black Album, ang. Czarny Album) – piąty krążek amerykańskiego zespołu Metallica. Został on wydany w 1991 r. i stanowi jeden z przełomowych albumów w dorobku grupy (m. in. dlatego, że nazwą nawiązuje do mhorcznej i zuej muzyki metalowej) Wielu ludzi uważa, że to właśnie na tej płycie Metallica się skończyła, a nie na Kill 'Em All, jak sądzi druga część fanów.

[edytuj] Tracklista

  1. Enter Sandman – Piosenka opowiada o śmierci dziadka Jamesa, miała nosić tytuł Exit Grandfather, ale dla psychodeliczności tytuł zmieniono, by nikt nie wiedział, o jakie okoliczności chodzi i o jakiego dziadka.
  2. Sad But True – Są trzy opcje. Utwór opowiada o nastawieniu polskich dresów do polskich metali, o samym fakcie istnienia czegoś takiego jak polski dresiarz, albo o ciężkim i smutnym życiu tró (Sad but tró!)
  3. Holier Than Thou – Po kłótni z Bogiem James jednak przyznaje mu rację.
  4. The Unforgiven – O tym jak Kirk pewnego razu upuścił kostkę podczas gry. Chłopaki na pewno już mu wybaczyli.
  5. Wherever I May Roam – Cóż, brzmi to bardziej poetycko niż „Rozkład jazdy PKS”.
  6. Don't Tread On Me – Piosenka opowiada o kłótni Jamesa z teściową. To zdanie wypowiedziane przez nią utkwiło mu w pamięci i stało się tytułem piosenki.
  7. Through The Never – historia tego jak James i Lars pokłócili się kiedyś o browca. A szczególnie o tym, jak James dał mu w mordę.
  8. Nothing Else Matters – Zdecydowanie najostrzejszy utwór tego zespołu. Słychać tu ostre bicie perkusji, zabójcze gitarowe riffy i niezwykłe darcie mordy Dżejmsa. Podobno przez ten utwór doszło do wielu ataków serca, dlatego potem Metallika odeszła od swojego stylu grania wydając potem beznadziejne Load i Reload.
  9. Of Wolf And Man – O przygodach Jamesa na łonie natury.
  10. The God that Failed – Utwór napisany po tym, jak chłopaki pili z Bogiem, a ten spadł pod stół.
  11. My Friend of Misery – (z ang. Mój Przyjaciel od Mizerii) O kumplu Larsa, któremu zabrakło dolca na kefir po libacji.
  12. The Struggle Within – o geniuszu Kirka, który podczas wymyślania solówek tworzy ich tyle, że niektóre są zbyt doskonałe na muzykę Metalliki. Utwór opowiada o tym jak Kirkowi ciężko przełknąć tę prawdę. Choć możliwe, że tekst jest o tym, jak chłopaki po prostu napierdalają się w studiu, gdy nie mogą dojść do porozumienia.

[edytuj] Ciekawostki

  • Na tym albumie (lub 4 albumy wcześniej; dyskusja trwa nadal, a zdania są podzielone) Metallica się skończyła.
  • Film „A Year And A Half In Life Of Metallica” został nagrany podczas nagrywania tego albumu a jego druga część podczas historycznej już trasy kompromitującej Black Album.
  • Podczas pisania Nothing Else Matters chłopaki wypili więcej wódy niż podczas sesji ze Spastic Children.
  • Kirk Hammett nie zagrał ani jednej nuty w Nothing Else Matters.
  • Skomponował on natomiast riff do Enter Sandman. Żadne źródła nie podają co wtedy ćpał/pił/wąchał gdyż sam nie pamięta a materiał dowodowy z dnia następnego był bardzo ciężki do rozeznania się weń. czyli dalej nie wiemy nic, czy dźwięki dochodziły z brzucha czy z kosmosu.

Nasze strony
W innych językach