MiG-21

MiG-21 (ozn. NATO: Fishbed) (swojsko i potocznie "Ołówek") – ruski samolot myśliwski. Ucieleśnienie marzeń Stalina, idealnie nadający się do prowadzenia czystek w kadrach oficerskich. Pierwszy lot miał jednak miejsce w 1955 roku, więc z samolotu cieszył się zatem dopiero Chruszczow.

[edytuj] Charakterystyka

Poza standardowymi elementami takimi jak skrzydła, kadłub, usterzenie i silnik, samolot posiada także takie bajery jak kabina pilota, podwozie montowane na pantografach i tajemnicze dziury w kadłubie. Ta największa z przodu, zakryta dla niepoznaki zaostrzonym stożkiem, to wlot powietrza do silnika. Dwie po bokach czasem są, a czasem ich nie ma i odpowiadają za zabezpieczenie przeciwpompażowe, czyli żeby silnik nie rozrywał się przy starcie i lądowaniu. Pod nimi ktoś mądrze wymyślił wystające elementy żeby piachu z ziemi nie zasysały, ale Amerykanie oczywiście myśleli, że to antena jakaś jest. Ta duża dziura z tyłu to dysza i lepiej za nią nie stać, chyba że lubi się płonąć. Do kabiny wchodziło się w skafandrze parakosmicznym i od razu za darmo miało się saunę w trakcie lotu. W tradycyjnej ruskiej wersji zastosowano małe skrzydła typu "delta" z klapami i takimi bajerami jak tzw. system zdmuchiwania. Nazwa bardzo się spodobała także na Kremlu, bo pod tym względem dorównano przynajmniej zachodnim samolotom. Oczywiście Chińczycy zrobili swoją podróbę na nielegalu i - o zgrozo! okazała się lepsza od oryginału, więc puśclili ją na masówkę. Dlaczego nas to nie dziwi?....

[edytuj] Uzbrojenie

A jakże - rakiety, bomby (nawet atomowe), zasobniki na komunizm oraz co partia zapragnie. Ze względu na ówczesną modę samolot nie posiadał działka. Towarzysze byli zadowoleni, że to bardzo postępowe, piloci już trochę mniej.

[edytuj] Eksploatacja

W służbie polskiego lotnictwa do 2004 roku, co jednak nie było rekordem, bo latają na nim ciągle piloci państw trzeciego świata, Rumunii i Bułgarii. O ile nie rozbiją się przy starcie, co ma miejsce w 80% przypadków. Pozostała część w większości rozbija się w trakcie lotu, a nieliczna reszta – przy lądowaniu.

[edytuj] Zobacz też

Nasze strony
Przyjaciele