Napiwek

Lager beer in glass.jpg

Na piwko?

Forsa.jpg

Niektóre sprawy są bezcenne

Napiwek – nazwa sugerująca jednoznacznie, iż jest to dobrowolna ofiara dla przypadkowego osobnika, który wyświadczył nam jakąś przysługę lub uszczęśliwił nas napitkiem. Niekiedy napiwek sam staje się napitkiem, jednak pije go sprzedający.

[edytuj] Komu, za co i dlaczego

Ceny piwa są różne. Nie powinno się jednak skazywać osoby życzliwej, na picie najtańszego piwa z Biedronki, bo następnym razem, zamiast przysługi, może nam zrobić przykrość.

Należy przy tym podkreślić nie podlega opodatkowaniu (jeszcze) i nie można traktować go jako darowiznę. Jest to dodatkowe wynagrodzenie, gratyfikacja za dobrą obsługę, np. u fryzjera, gdy z nowego uczesania jesteśmy tak zadowoleni, że koszty nie grają roli. Ważny jest tylko odczuwany w tym momencie stan euforii.

Ponadto, napiwek nie jest obowiązkowy, choć w niektórych środowiskach zapomnieć o napiwku równoznaczne jest z pobytem w szpitalu. Zależnie od sytuacji jest to 5% - 10% - 25% ceny za usługę, przy czym należy pamiętać, iż zachowanie zdrowia czy życia jest bezcenne i należy oddać wszystko, co się w danej chwili posiada.

[edytuj] Ciekawostka

Podobno istnieją kraje (np. Korea Południowa, Izrael, Japonia, Chiny, Finlandia), w których zarobki są na tak przyzwoitym poziomie, iż pracownicy odmawiają przyjęcia napiwku. W przypadku przeżycia takiej sytuacji, należy w miarę szybko wybudzić się z omdlenia.

[edytuj] Niespodzianka

Istnieją restauracje, w których napiwek wliczony jest w kwotę rachunku. Takich sytuacji należy się wystrzegać. W restauracjach takich podają zimne jedzenie z większą niż w okolicy zawartością płynów ustrojowych. Kelnerom nie zależy na tworzeniu iluzji, mają bowiem świadomość, iż napiwek i tak dostaną. Wedle prawa można jednak odmówić przyjęcia takiego rachunku, gdyż takie praktyki zakrawają na wyłudzanie pieniędzy, co jest karalne.

Nie radzę jednak drugi raz iść do tej samej restauracji.

[edytuj] Zobacz też

Nasze strony
Przyjaciele