Neil Murray

Philip Neil Murray (ur. 27 sierpnia 1950) – angielski basista, który grał w zespole Whitesnake i zastąpił Geezera Butlera w Black Sabbath. Inna rzecz, że z ostatniego zadania wywiązał się miernie, gdyż Butler usłyszawszy TYR stwierdził, że to obrzydliwe i wrócił do zespołu tylko po to, żeby Murray tam więcej nie grał.

[edytuj] Życiorys

Neil karierę rozpoczął w 1967 od założenia własnego zespołu, w którym grał na perkusji. Szybko jednak odkrył powołanie do gry na basie i przez parę lat nagrywał jako basista sesyjny, po czym w 1977 zauważony został przez Davida Coverdale'a, który po rozpadzie Deep Purple czuł niepohamowaną rządzę tworzenia i potrzebował znaleźć szybko muzyków do gry w tworzonym przez siebie zespole. Jak zaznaczył sam Coverdale zależało mu na basiście, który będzie grał mydłkowate, gładkie melodyjki i siedział cicho, więc Murray wydał mu się idealny. W zespole utrzymał się dziesięć lat, po czym oficjalnie z powodu złego stanu zdrowia, a w rzeczywistości dlatego że Coverdale'owi znudziło się granie gładkich, nudnych melodyjek, co okazało się jego życiowym błędem, gdyż ostatni album wydawany z tym nastawieniem sprzedał się w ilości 10 mln egzemplarzy[1].

Nie chcąc zostawiać Murraya na lodzie, a jednocześnie dążąc do wyeliminowania ewentualnej konkurencji na nowym polu, Coverdale podrzucił tykającą bombę Tony'emu Iommiemu, z zastrzeżeniem, że owszem, Neil potrafi zagrać ostrzej, jeśli zechce. W ten sposób powstał album TYR, którego największą zaletą jest to, że sprowokował Geezera do powrotu. Niemniej Murray załapał się do Black Sabbath też na Forbidden, który nazywany jest kontynuacją TYRu, głównie ze względu na podobnie gładkie i nudne brzmienie.

Po opuszczeniu Black Sabbath Murray nagrywał też z różnymi mało znanymi zespołami grającymi[2] nudne i gładkie melodyjki w rodzaju Michael Schenker Group.

[edytuj] Dyskografia

[edytuj] Z Whitesnake

  • Snakebite (1978)
  • Trouble (1978)
  • Lovehunter (1979)
  • Ready an' Willing (1980
  • Come an' Get It (1981)
  • Saints & Sinners (1982)
  • Whitesnake (1987)

[edytuj] Z Black Sabbath

  • TYR (1990)
  • Forbidden (1995)

Przypisy

  1. Widać ludzie lubią gładkie nudne melodyjki.
  2. Powtórzmy to raz jeszcze...

Nasze strony
Przyjaciele