Pluton (pierwiastek)

Plutonpierwiastek

Próbka plutonu pobrana z miejskiego wodociągu

Pluton (Pu, łac. plutonium) – pierwiastek chemiczny. Nazwę nadano mu na cześć psa Pluto oraz platformy telewizji cyfrowej n. Należy do grupy metali niestabilnych emocjonalnie, ponieważ cierpi na chroniczne rozszczepienia jaźni oraz lubi się rozpadać.

[edytuj] Występowanie

Po wybuchu elektrowni atomowej w Czarnobylu można go zbierać łopatami z terenów wschodniej i środkowej Europy oraz części Azji. Pośrednio otrzymywany jest przez destylację uranu i filtrowanie destylatu przez chlebek. Obecnie największą koncentrację tego pierwiastka można zaobserwować na terenach USA, Rosji oraz Chin.

[edytuj] Własności

  • Własności chemiczne – chętnie wchodzi w związki z rakietami balistycznymi o zasięgu krótkim, średnim i międzykontynentalnym. Łatwo wiąże się z reaktorami jądrowymi statków, elektrowni oraz łodzi podwodnych.
  • Własności fizyczne – silnie radioaktywny, po włączeniu odbiorników radiowych pluton znajdujący się w pobliżu zaczyna świecić i lewitować w powietrzu. W skrajnych przypadkach przy dodatkowej obecności uranu, niklu oraz wilgoci może ewoluować w kilkukilometrowy grzyb pleśniowy.
Własności kulinarne Wartość Stan plutonu Sposób uzyskiwania
Stan występowania cebulki i bulwy przydomowy ogródek, sklep spożywczy
Stan skupienia stały, drobno siekany nożem kuchennym
Temperatura topnienia duża skwierczy i topnieje podsmażanie na patelni z cebulką i masłem
Temperatura wrzenia bardzo duża wrze ze złości duszenie na parze

[edytuj] Związki

Toksyczne związki z plutonem zwykle kończą się długotrwałą depresją, otępieniem umysłu, a czasami doprowadzają do przeterminowania człowieka. Pierwiastek ten wykazuje biseksualność; łączy się zarówno z kobietami jak i mężczyznami. Udokumentowane są również przypadki pedofilii, zoofilii, roślinofilii, glebofilii oraz gazofilii, których dopuszcza się jurny pluton.

[edytuj] Historia odkrycia

Od początku 1939 roku branża produkująca alkohol w USA przeżywała kryzys, spowodowany eksportem żyta i ziemniaków do pogrążonej wojną europy. Zastój dodatkowo pogłębiały przygotowania Stanów Zjednoczonych do wojny. Z pomocą przyszli naukowcy, którzy w 1940 roku rozpoczęli badania nad substancjami mogącymi zastąpić brakujące suplementy. Badania doprowadziły do odkrycia wielu nowych pierwiastków, które mimo że nie nadawały się do produkcji wódki, znalazły zastosowanie w innych dziedzinach. Odkryto tak między innymi pluton. Początkowo ze względu na zielony kolor i prosty sposób otrzymywania starano się zastąpić nim pleśń przy produkcji serów pleśniowych. Niestety nieszczęśliwy wypadek w mleczarni sprawił, że grzyb pokrył obszar o średnicy 5 km. Smród był tak silny, że poczuła go niewidoma dziewczyna w odległości 200 km od miejsca katastrofy. Wojsko mimo protestów mleczarzy postanowiło wykorzystać wybuchowy serek i napełniło nim bombę, która w późniejszym czasie spadła na Nagasaki. Tłumaczono to potem nieudanym transportem materiałów przeznaczonych do utylizacji.

[edytuj] Zastosowanie

Dzięki dużemu ciężarowi właściwemu, właściwościom, kolorowi oraz zielonkawej poświcie pierwiastek ten znalazł wiele zastosowań we współczesnym świecie:

  • Medycyna – mimo wielu produktów na bazie plutonu najpopularniejszy okazuje się plutonowy szampon na wypadanie włosów. Sprzedawany pod chwytliwą nazwą Head&Shoulders ponieważ oprócz pozbycia się włosów gwarantuje modną spaleniznę na głowie i ramionach.
  • Bioenergoterapia – silne pozytywne promieniowanie, które emituje dobrze wpływa na samopoczucie. Ludzie z okolic Czernobyla-zdrój w którym łatwo zdobyć ten pierwiastek w postaci litej, chętnie sprzedają go turystom z Niemiec w postaci medalionów i amuletów.
  • Środki ochrony roślin – działa jedynie pośrednio na szkodniki myszowate podgryzające rośliny. Sprzedawany w postaci maści lub płynu do ręcznej aplikacji. Podawanie polega na smarowaniu szczura lub wstrzykiwaniu pierwiastka bezpośrednio w dupę gryzonia.
  • Przemysł zbrojeniowy – oprócz bomb wypełnionych trującym serkiem rozsiewającym grzyb, pluton wykorzystywany jest również do produkcji rdzeni pocisków artyleryjskich. Pociski te stosowane były głównie przez Rosjan w czasie wojny w Czeczeni. Powodem zastosowania nowoczesnych kul były bawole skóry, patyki oraz sznurek które skutecznie broniły bojowników przed konwencjonalnym ostrzałem.

[edytuj] Domowe sposoby wytwarzania plutonu

Reaktor02:37

Reaktor

Film instruktażowy budowy reaktora

[edytuj] Budowa reaktora

Rząd światowy w trosce o ludzi, którzy mieszkają poza terenem Czernobyla-zdrój oraz terenów opadu radioaktywnej chmury, wyemitował film instruktażowy budowy własnego reaktora. Dzięki niemu każdy obywatel wolnego państwa może wyprodukować tyle plutonu ile zapragnie.

  • Uwaga: przed oglądnięciem filmu instruktażowego należy zgromadzić składniki podane w tabelach poniżej.
Składniki paliwa Sposób pozyskania materiałów
Tor siatka z lampy gazowej
Lit stare baterie, np. z pilota od telewizora babci
Rad będą potrzebne wskazówki zegara świecącego w ciemności, można kupić przez internet
Rozpuszczalnik Nitrol powinien wystarczyć.
Folia aluminiowa sklep spożywczy, supermarkiet itp.
Palnik poproś rodziców aby pomogli z podgrzewaniem, może być kuchnia gazowa
Olej do smażenia sklep spożywczy, supermarkiet, lodówka itp.
Węgiel może być drzewny
Wiertła np. z wiertarki taty
Power Tape Castorama, Obi

Komponenty działa neutronowego Sposób pozyskania materiałów
Ameryk detektory dymu, dwa kursy do pobliskich akademików powinny wystarczyć
Blok ołowiu skup złomu
Paliwo otrzymamy po wymieszaniu składników z tabeli wyżej

[edytuj] Represje

Obecnie kraje trzeciego świata, Europy Zachodniej oraz Ameryki Północnej starają się zniechęcić swoich obywateli do prowadzenia prywatnych programów atomowych. Przy pomocy aparatów ucisku takich jak Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska podtrzymują monopol rządu na produkcję plutonu. Przekonał się o tym David Hanh, amerykański skaut, który próbował uruchomić w swojej piwnicy nuklearny reaktor. Zanim doprowadził paliwo do masy krytycznej rząd skonfiskował całą aparaturę i urządzenia, a jego samego wtrącił do więzienia.

Układ okresowy pierwiastków
H
wodór
He
hel
Li
lit
Be
beryl
B
bor
C
węgiel
N
azot
O
tlen
F
fluor
Ne
neon
Na
sód
Mg
magnez
Al
glin
Si
krzem
P
fosfor
S
siarka
Cl
chlor
Ar
argon
K
potas
Ca
wapń
Sc
skand
Ti
tytan
V
wanad
Cr
chrom
Mn
mangan
Fe
żelazo
Co
kobalt
Ni
nikiel
Cu
miedź
Zn
cynk
Ga
gal
Ge
german
As
arsen
Se
selen
Br
brom
Kr
krypton
Rb
rubid
Sr
stront
Y
itr
Zr
cyrkon
Nb
niob
Mo
molibd.
Tc
technet
Ru
ruten
Rh
rod
Pd
pallad
Ag
srebro
Cd
kadm
In
ind
Sn
cyna
Sb
antym.
Te
tellur
I
jod
Xe
ksenon
Cs
cez
Ba
bar
La*
lantan
Hf
hafn
Ta
tantal
W
wolfram
Re
ren
Os
osm
Ir
iryd
Pt
platyna
Au
złoto
Hg
rtęć
Tl
tal
Pb
ołów
Bi
bizmut
Po
polon
At
astat
Rn
radon
Fr
frans
Ra
rad
Ac**
aktyn
Rf
ruth.
Db
dubn
Sg
seaborg
Bh
bohr
Hs
has
Mt
meitner
Ds
darmszt.
Rg
roentg.
Cn
copern.
Uut
ununt.
Fl
fler.
Uup
ununp.
Lv
liver.
Uus
ununs.
Uuo
ununo.
*
Ce
cer
Pr
praz.
Nd
neodym
Pm
promet
Sm
samar
Eu
europ
Gd
gadolin
Tb
terb
Dy
dysproz
Ho
holm
Er
erb
Tm
tul
Yb
iterb
Lu
lutet
**
Th
tor
Pa
protaktyn
U
uran
Np
neptun
Pu
pluton
Am
ameryk
Cm
kiur
Bk
berkel
Cf
kaliforn
Es
einstein
Fm
ferm
Md
mend.
No
nobel
Lr
lorens

Oznaczenia kolorów
metale
lantanowce
aktynowce
gazy szlachetne
niemetale
półmetale
nieopisane
Nasze strony