FANDOM

Polskie Radio (ur. 1 lutego 1925, zm. 30 września 1939, zmart. 22 listopada 1944) – narodowa sieć publicznych narodowych stacji radiowych, której zadaniem jest zarabianie kilkuset milionów złotych hajsu z haraczu, żeby radio nie umarło.

Stacje radiowe edytuj

Nadające edytuj

Jedynka edytuj

Urodziła się 14,5 miesięcy po stworzeniu PR. jakieś informacje, pogaduchy, dochodzi jeszcze muza. Wszędzie posłuchasz w całej Polsce (dzięki falom długim na 225 kiloherców, dzięki nadajnikom FM (jak tam woli UKF-y), a u większości Polaków także cyfrowo w standardzie DAB+[1], o których mało słyszał) i na całym świecie (dzięki netowi). Stałe punkty to:

  • Lato z radiem (tylko latem);
  • Cztery pory roku (oprócz lata);
  • Sygnały dnia;
  • Radio Dzieciom – taka radiowa dobranocka;
  • hejnał z Krakowa codziennie w południe;
  • po północy Hymn Polski;
  • w każdą niedzielę o 9:00 Msza Święta…
  • …i tak dalej.

Dwójka edytuj

Stacja grająca same klasyki, czytanie książek i wiele innych. Zasięg? Nie wszędzie posłuchasz w eterze (analogowo i cyfrowo, w przypadku tego drugiego tylko uzupełnienie u niektórych Polaków). Elementy to:

Trójka edytuj

No to chyba najlepsza ze wszystkich, ma na celu sianie strachem odnośnie do eReMeF-u, Bzdetu, Złotych Gniotów i innych. Posłuchasz w Polsce niemal wszędzie (oczywiście FM, a nawet tak jak z Jedynką cyfrowo), a nawet na całym świecie (dzięki netowi). Programy:

Czwórka edytuj

Alternatywa dla Radia SK czy RMF Maxxx. Nieważne. Do czasu, gdy Pani Baśka zesłała tę stację z FM na cyfrę (internet, urządzenia mobilne, a nawet naziemne radio DAB+[2]), wsadzając w analogowy eter niżej wymienioną stację, przyczynili się do kupowania drogich cyfrowych radioodbiorników do tańca, to dawano w analogu hip-hopy, DABstepy, kluby, techno i tak dalej. Przeszła wiele ewolucji, bo w 1994 roku zamienić na Bis, by 14 lat później w związku z Euro 2012 zmienić na taką bez roku, a dwa lata później powróciła do korzeni. Jak w ramówce:

  • w soboty melanże;
  • w piątki po dziewiątej rano można posłuchać hejty;
  • we wtorki po dziewiątej rano jeszcze głupie tytuły;
  • w poniedziałki o tej samej porze rapsy;
  • od poniedziałku do czwartku po 20 ktoś naruszy prywatność…
  • …i wiele, wiele więcej.

Polskie Radio 24 edytuj

Jedyna rzetelna dezinformacyjna stacja radiowa stanowiąca alternatywę dla masońskiego Tok FM. Niektórzy ją nazywają Propagandowe Radio 24. Hasłem tej stacji jest: Słowem gCenzura2no. Zastąpiła analogowo wyżej wymienioną stację radiową, której urządziła Pani Baśka w dniu 1 września 2016 o 6:00 rano (1,25 później niż myślano, że w rocznicę wybuchu II wojny światowej). Można słuchać:

  • co godzinę zawsze rzetelnego serwisu informacyjnego;
  • codziennie bardziej rzetelnych skrótów serwisów;
  • relacji z posiedzeń komisji, przemówień władz i rządu;
  • a na dodatek wałkowanie powtórkami z różnych stacji ze stajni PR w nocy.

Radio Dzieciom edytuj

Po upadku Bajki, jedyna w Polsce stacja radiowa dla dzieci. Zasięg? Tak jak z Czwórką. Podzielono na strefę:

  • od 6 do 21 – dla dzieciaków, czyli jak narozrabiać.
  • od 21 do 23 – dla rodziców, czyli jak spłodzić bez in vitro i jak nie wpaść w nałogi.
  • od 23 do 6 – dla dżezoli na dobranoc.

Radio Zagranica edytuj

Ktoś chciał posłuchać tej stacji w celu nauczania języka obcego. Proszę bardzo, można uczyć inglisza (w celu emigrowania do Anglii), szwaba (by Angela dowiedziała się, co się dzieje w Polsce), ruskiego (smoleńska prawda wciąż istnieje), białoruskiego (chyba dyktator tego nie lubi…), ukraińskiego (w Polsce jest dużo Ukraińców), no i polskiego. Dzieli się na trzy mutacje:

  • zachodnią – inglisz i szwab;
  • wschodnią – ruski, białoruski, ukraiński, aaa… i polski;
  • mieszaną – wyżej wymienione bez polskiego.

Radio Szopen edytuj

W tej stacji są grane same polskie klasyki z Szopenem na czele.

Planowane stacje edytuj

  • Polskie Radio Eureka Sport – jeszcze nie, może na ruski mundial? W końcu orły Nawałki na nim zagrają.
  • jakaś stacja dla seniorów – jeszcze nie, bo słuchacze Radia Maryja czekają niecierpliwie na tę stację i kto wie, może się przerzucą?

Skasowane stacje edytuj

Polskie Radio Rytm edytuj

Kto wie, co to była za stacja? Nic bardziej mylnego. Gdy Wawa nie jest dostępne we wszystkich województwach, to PR Rytm nadawało w każdym województwie mimo, że nie było nadawane w FM i nie miało pełnego zasięgu (patrz na Jedynkę). W dniu 99. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości zostało wyparte przez Szopena.

  • Od początku 2017 do swojego końca, dominowała tam sama polska muzyka non stop 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Wcześniej same popowiska typu Bimber czy Majlij.
  • Od początku do dnia, kiedy nasi przegrali z krainą CR7, dawano własne serwisy w kwadrans po i przed punktualną godziną. Później przez rok w połowie godziny bardzo rzetelne od PR24. Ostatnie miesiące to skupienie na serwisach z IAR-u (z tej korzystają też kościelne stacje), tym razem o pełnej godzinie.

Kalendarium edytuj

  • 18 kwietnia 1926 – tak się narodziło Polskie Radio.
  • 1 marca 1937 – Warszawa II zaczyna emisję w eterze, ale stołecznym. Natomiast Polskie Radio jako program ogólny powstaje jako Warszawa I.
  • 3 października 1949 – Warszawa I staje się Jedynką, a Warszawa II – Dwójką.
  • 1 marca 1958 – powstaje Trójka, ale tylko testowo w wielu miastach.
  • 1 kwietnia 1962 – to nie jest żart primaaprilisowy! Poważnie, bo ruszyła już na stałe Trójka.
  • 2 stycznia 1976 – skoro już wybudowali nadajnik długofalowy w Konstantynowie, żeby mogło odbierać Jedynkę na długich fali w całym kraju, ale i jeszcze dalej od Polski to mogli już na UKF-ie uruchomić Czwórkę.
  • 13 grudnia 1981Wojtuś w celu rozprawienia z solidarnościowcami wyłączył wszystkie stacje oprócz Jedynki. Jakiś czas później wróciły do eteru pozostałe stacje.
  • 8 sierpnia 1991 – przewrócenie masztu w Konstantynowie doprowadziło do zamilknięcia Jedynki na zawsze. Jednak nie, wciąż nadaje, ale z Raszyna, lecz mieszkańcy krańców Polski mieli utrudnione życie.
  • 8 października 1994 – Czwórka przeistoczyła się w Biskę.
  • 4 września 1999 – wielka przeprowadzka dla Jedynki z Raszyna do Solca Kujawskiego niedaleko centrali Radia Maryja rusza już na stałe. Wytrzymał dłużej niż Konstantynów.
  • 3 stycznia 2000 – koniec z ruskim UKF-em.
  • 31 maja 2007 – Jedynka staje się już słyszalna w całym kraju zamieniając się z Dwójką i Biską.
  • 26 maja 2008 – aby uczcić wielki melanż futbolowy przemianowano Biskę na Euro.
  • 2 sierpnia 2010 – Euro wraca do korzeni w postaci Czwórki.
  • 1 października 2013 – po wyłączeniu analogowej telewizji naziemnej zaczęła się epoka radia cyfrowego, jakim jest DAB+.
  • 1 września 2016 – na UKF-ie Czwórka już się propaganduje jako Polskie Radio 24 zamieniając się miejscami, czyli analogowo-cyfrowy z wyłącznie cyfrowym.

Zobacz też edytuj

Przypisy

  1. Nie chodzi o taniec
  2. Kto wie?