Przystawka gitarowa

Przystawka gitarowa (pickup) – coś co jest odpowiedzialne za przetworzenie drgań strun gitary w sygnał elektryczny. Występują w gitarach elektrycznych oraz basowych.

[edytuj] Zasada działania

Przystawki działają na bardzo prostej zasadzie. Zawierają w sobie magnes który, kiedy struna drga, zaczyna wytwarzać ciepło. To sprawia, że woda zawarta w przystawkach zaczyna wrzeć i rozpoczyna reakcję termiczno-atomową, rozbijając atomy uryny oraz kilku innych niekoniecznie bezpiecznych substancji. Przez tą reakcję uwalnia się energia, która przez turbinę zostaję przemieniona w prąd zmienny. Taki sygnał przechodzi przez gałki „volume” oraz „tone” i trafia do wzmacniacza.

[edytuj] Typy przetworników

Najpopularniejszy podział przystawek opiera się na ilości cewek (reaktorów). Mamy tutaj więc:

  • Sigle Coil – przystawka zawierająca jeden reaktor z uranem. Jest słaba i nie daję kopa a mimo to na takich przystawkach grał Afro oraz Stephen. Mimo niskiego sygnału (od 7.000.000v do 9.000.000v) przystawki te są montowane m.in. w Stratomasterze.
  • Humbucker – przystawka zawierająca dwa reaktory. Ma kopa, mocny dół i ogólnie każdy szanujący się heavy-death-nu-metal'owy band z nich korzysta. Oczywiście są wyjątki takie, jak np. gitary Sky Way, Sounder w których mimo dwóch reaktorów sygnał jest niższy niż w wielu singlach (kiepski uran i turbina). Wysoki sygnał (od 9.000.000v do często 11.500.000v) sprawia, że są montowane w Gibonach oraz innych gitarach do rżnięcia ciężkiej muzyki np. Zjebanez, Bece Rycz czy ESP.
  • Single Bucker – pewien uprzejmy człowiek imieniem Seymour a nazwiskiem Duncan był zdegustowany, iż do jego Telecastera nie mieści się humbucker. Wziął więc imadło i spakował dwa reaktory do obudowy single. Gitara ma pasmo napięć jak humbucker i w ogóle tak też brzmi, tylko że jest mniejszy. Z tego dobrodziejstwa korzystają m.in. gitarzyści zespołu folkowi w zespole Imho Maydan.
  • Triplebucker – tylko dla hardcore'ów – przystawka zawierają aż trzy reaktory. Są mało popularne, gdyż ich masakryczna siła sprawia, że w razie przecieku uranu wybuch jest w stanie rozerwać całą salę prób. Ich sygnał sięgający nawet 14.000.000v sprawia, że nawet najcięższe death-metalowe riffy brzmią… jeszcze ciężej.

Ponadto przystawki można podzielić na pasywne i aktywne. W przypadku aktywnych i tak wysoki sygnał zostaję doładowany dodatkową mocą z baterii 9v. Tutaj największą sławią cieszy się firma EMG. Dla przykładu model EMG 81 (stosowane m.in. przez gitarzystów zespołu Alcoholica) posiadają napięcie wyjściowe rzędu 20.000.000v. Umożliwia to super szybki tapping bez wysilania rączek.

[edytuj] Ciekawostki

Wysokie napięcie i również wysokie natężenie prądu przetworników gitarowych sprawia, że mogą one zostać wykorzystane jako przenośna elektrownia domowa. Przykładowo, wystarczy podłączyć gitarę pod pralkę i zagrać riff z Smoke On The Water, a urządzenie piorące będzie pracowało bez przerwy przez następne 7 godzin.

Nasze strony
Przyjaciele