Różniczka

Różniczka – wyniczek odejmowanka. Niech + będzie działankiem wewnętrznym określonym na zbiorku G, posiadającym elemencik neutralny e względem działanka +. Niech b' oznacza elemencik ze zbiorku G nazywany przeciwnym do elemenciku b, taki że b+b'=b'+b=e. Jeżeli działanko + nazwiemy dodawankiem, a a+b nazwiemy sumką elemencików a i b to a-b:=a+b'=a+(-b) nazwiemy różniczką elemencików a i b.

[edytuj] Przykładziki

  1. 6-2=4
    Czytamy: Szósteczka minusik dwójeczka równa się czwóreczka. To działanko zostanie wykorzystane w najbliższej reklamóweczce Hejaszka.
  2. Niech C=R\times R oznacza zbiorek parek liczbek rzeczywistych. Na zbiorku C określmy działanko *:C\times C\rightarrow C wzorkiem (a,b)*(c,d)=(a+b,c+d) gdzie + oznacza dodawanko liczbek rzeczywistych i nazwijmy je dodawankiem elemencików zbiorku C. Wtedy elemencikiem neutralnym działanka * jest parka (0,0). Elemencikiem przeciwnym do elemenciku (c,d) jest elemencik (-c,-d). Wtedy różniczką elemencików (a,b) i (c,d) nazwiemy elemencik (a-c,b-d):=(a+(-c),b+(-d)).

Różniczka hodowana jest przez wiele plemionek afrykańskich i nie tylko. Chińczycy używają jej do produkcyjki skarpeteczek o smaczku truskaweczkowym.

Nasze strony
Przyjaciele