Rota

Rota (ur. gdzieś w 1908) – największy hit Marii Konopnickiej uwielbiany przez wszystkich ludzi niezależnie od wieku.
Баба Яга

Tak według większości gimnazjalistów wyglądała autorka Roty

[edytuj] Jak powstała Rota?

W latach 1901–1902 gimbusy zbuntowały się przeciw miłym nauczycielom z Dojczlandu, kiedy ci stawiali im bez powodu[1] same piątki pały. Rok później nauczyciele delikatnie wyperswadowali uczniom bunt. W 1908 ten bunt stał się inspiracją do napisania przez Konopnicką pieśni, która miała być klątwą nałożoną na uczniów za niesłuchanie nauczycieli.

[edytuj] Rota vs Mazurek Dąbrowskiego

Po I wojnie światowej „Rota” rywalizowała z „Mazurkiem Dąbrowskiego” o zostanie hymnem Polski. W końcu jurorzy zdecydowali, że hymnem zostanie „Mazurek...”, gdyż „Roty” i tak nikt nie rozumiał.

[edytuj] Trudne słowa w Rocie

Rota jest skupiskiem wielu niezrozumiałych słów, które doprowadzają uczniów do zdenerwowania, a w skrajnych przypadkach do samobójstwa. Oto skomplikowane wyrazy znajdujące się w tej pieśni:

  • pogrześć – najtrudniejsze słowo, którego prawdopodobnie nie rozumiała sama autorka;
  • szczep – być może jest to skrót od słowa „przeszczep”;
  • hufiec – ?;
  • hetmanił – chodzi tu chyba o bycie hetmanem.

[edytuj] Ciekawostki

  • W jednym z odcinków Włatców Móch „Rota” została przerobiona przez Anusiaka, Maślanę, Konieczkę i Czesia na piosenkę metalową.
  • Niektórzy (pod)ludzie lubią „Rotę”.
  • Nie usłyszysz jej na żadnej dyskotece[2].
  • Jest zawsze wykonywana przy ważnych uroczystościach państwowych[3].
  • W jednym z odcinków Rancza mieszkańcy wsi Wilkowyje przekonali Lucy i Kusego do niewyjeżdżania z kraju, śpiewając Rotę.

Przypisy

  1. Taa… jasne
  2. Ciekawe, dlaczego…
  3. Nie, to święto się do nich nie zalicza

Medaille1785 To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny historii. Jeśli masz tyle lat, co Pai Mei – rozbuduj go.

Nasze strony
Przyjaciele