Rotokas

Rotokas – to język z grupy wschodniopaupańskiej. Charakteryzuje się wielkim uproszczeniem systemu fonetycznego, które w efekcie stało się ogromnym jego utrudnieniem. W efekcie jeszcze nikomu z zewnątrz nie udało się go nauczyć. Dzięki temu jest idealnym materiałem na badania językoznawcze dla żądnych przygód doktorantów (któż by nie chciał spędzić dwóch, trzech lat stypendium na wyspach Melanezji?)

[edytuj] Charakterystyka języka

Ciężko napisać wiele o charakterystyce tego języka. Wiadomo, że składa się z około 6 spółgłosek (z czego jedna nie jest dokładnie nieokreślona) i niewiadomej liczby samogłosek – niestety, native speakerzy nie znają innych języków i nie są w stanie opisać swojego języka, natomiast językoznawcy nie rozumieją i nie są w stanie się nauczyć tego języka. No bo jak nauczyć się języka, o którym wiadomo, że ma od 5 do 10 samogłosek i nie wiadomo, czy akcent i iloczas[1] mają jakieś znaczenie.

[edytuj] Problemy użytkowników języka

To że nikt nie potrafi się nauczyć rotokasu nie jest większym problemem. Gorzej mają jego użytkownicy, którzy nie są w stanie nauczyć się żadnego innego języka. Dlaczego? Otóż potrafiąc wypowiedzieć raptem 6 spółgłosek ciężko jest się zabrać za naukę np. języka słowiańskiego, gdzie jest ich kilkadziesiąt? To bardziej podobne do nauczenia się mówienia od nowa…

[edytuj] Ciekawostki

Niektóre zwierzęta, np. papugi są w stanie wydawać więcej fonemów niż użytkownicy języka rotokas.

Przypisy

  1. Długość samogłoski – nauczyłeś się nowego trudnego słowa!

Nasze strony
Przyjaciele