Rozpijanie

W dniu swoich osiemnastych urodzin byłem takim samym człowiekiem jak dzień wcześniej.

Przeciętny przeciwnik kar za rozpijanie

Rozpijanie – przestępstwo skarbowe, polegające na defraudowaniu przychodów Skarbu Państwa poprzez zmniejszenie popytu na alkohol. Jest to wielokrotne podawanie alkoholu małoletnim, przez co staje się on dla nich towarem mniej atrakcyjnym i pożądanym, co skutkuje zmniejszeniem jego sprzedaży po osiągnięciu przez nich pełnoletności. Jako że akcyza na napoje alkoholowe jest bardzo wysoka, straty państwa z tytułu przestępstwa rozpijania mogą poważnie uszczuplać budżet.

[edytuj] Historia

Potlionnays-01

Z takiej butelki szlachcic rozpijał pańszczyźnianego chłopa w eee... osiemnastym wieku.

Powstanie pierwowzoru zakazu rozpijania datuje się na pierwsze dni po stworzeniu świata, kiedy to Bóg zabronił Ewie skosztować jabłka z drzewa poznania dobra i zła. Jak powszechnie wiadomo, szatan podkusił wówczas Ewę, żeby złamała boski zakaz i spożyła zakazany owoc. Ta rozkoszowała się nim jak żadnym innym, przez co spotkała ją sroga kara.

W wiekach od siedemnastego do dziewiętnastego szlachcic rozpijał chłopa pańszczyźnianego nalewając wódkę, zwaną wówczas gorzałką lub okowitą, do butelki.

Po kilku tysiącach lat władza komunistyczna stwierdziła, iż należy wprowadzić pewne ograniczenia w sprzedaży niektórych produktów, dzięki czemu popyt na nie znacząco wzrośnie. Jako że komuniści byli ludźmi głęboko wierzącymi, wytycznych do określenia danych towarów poszukali w mitologii hebrajskiej. Po stwierdzeniu, że zakazanym owocem było jabłko, a więc owoc, z którego najłatwiej uzyskać alkohol, stwierdzono że właśnie on będzie zakazanym owocem.

[edytuj] Akcje społeczne przeciwko rozpijaniu

Jedną z akcji mających na celu walkę z rozpijaniem jest akcja „Pozory mylą, dowód nie”, która przekonuje o magiczności granicy 18 lat. Akcja ma wielu przeciwników, zwłaszcza specjalistów od marketingu, którzy twierdzą, że z jej powodu niedługo będą musieli chodzić do pośredniaka, gdyż autorzy akcji kwestionują potrzebę istnienia ich zawodu. Największym zwolennikiem akcji jest aktor Przemysław Sadowski, który na pewno nie pił przed 18.

[edytuj] Prawidła i zasady dotyczące rozpijania

  • Za rozpijanie grozi do dwóch lat więzienia, a więc tyle samo, ile za większość przestępstw skarbowych;
  • żadni policjanci nie pili przed własną osiemnastką, a zwłaszcza ci od spraw nieletnich;
  • rozpijanie często jest motywem w pewnego polsatowskiego serialu.
Nasze strony
Przyjaciele