FANDOM

Ten artykuł znajdziesz na nowej Nonsensopedii [[pl:Rzeczownik|tutaj].

Rzeczownik – część mowy nazywająca rzeczy, zwierzęta, dresiarzy, ludzi, zjawiska paranormalne i resztę świata. W zdaniu pełni reprezentacyjną funkcję antybiwakowca, czyli podmiotu. Czasem jednak schodzi ze sceny i udaje się w stronę dopełnienia, okolicznika albo przydawki.

Odmiana edytuj

Rzeczownik, jeśli został uznany za sprawny do lubieżnych czynów gramatycznych z fleksją, można odmieniać przez liczby i przypadki, a występuje w rodzajach. Dość ubogo w porównaniu z bratem czasownikiem.

Rodzaje rzeczowników edytuj

Wyróżniamy następujące:

  • abstrakcyjne – opisują wszystko, czego człowiek nie jest w stanie ogarnąć swoim ograniczonym umysłem, więc również uczucia, stany, takie tam.
  • zmysłowe – czyli to, co jesteśmy w stanie zobaczyć, poczuć, posmakować. Fuj.
    • nieżywotne – rzeczowniki, które pochowano na cmentarzu.
    • żywotne – rzeczowniki posiadające zdolność do sprawnego posługiwania się swoim własnym bytem.
      • osobowe – tutaj jesteśmy!
      • nieosobowe – wszelkie inne gatunki nierozumne.

W zależności od przynależności do danej grupy zmienia się sposób odmiany (deklinacja) danego rzeczownika. Można też podzielić je prościej:

  • własne – te, które wymyśliliśmy my na potrzebę chwili (np. Bamboocha).
  • cudze pospolite – rzeczowniki używane tak często, że w tym tekście występują nawet po trzy razy. Sprzyjają powtórzeniom.

Przypadki, liczby, rodzaje edytuj

Zwyczajowo polski rzeczownik występuje w siedmiu przypadkach. Może mieć dwie liczby (a tak naprawdę trzy[1]), widać go w trzech rodzajach (czyli w pięciu albo siedmiu[2]), do tego rzeczownik może albo opisywać większą liczbę przedmiotów (występując przy tym w liczbie pojedynczej), albo opisywać jeden przedmiot (posiadając przy okazji znaczenie zbiorowe). Proste, c'nie?

Przypisy

  1. Założę się, że nie słyszałeś o liczbie podwójnej
  2. Rodzaj męski w liczbie pojedynczej dzieli się na męskoosobowy, męskozwierzęcy i męskorzeczowy, a w liczbie mnogiej na męskoosobowy i niemęskoosobowy

Crystal Clear app applixware To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny językoznawstwa. Jeśli nie jesteś Ruskiem z bazarurozbuduj go.