Saksofon

Saxòfon baix

Że co? Ja nie wyrwę?

Sounds sexy!

Komentarze do filmików z saksofonistami na YouTube

– Wiolonczela?
– Nie.
– Skrzypce?
– Nie.
– Saksofon?
– Nie. Czekaj... Jakie było to ostatnie?
– Saksofon?
– Jak ja to do niej wołałem? Lisa, przestań grać na tym głupim... Tak! Saksofonie!

Homer Simpson

Gdzie tam do cholery jest drewno?

Noob o saksofonie

Saksofon – instrument skonstruowany przez Adolphe Saxa. Prawdopodobnie jedyny instrument dęty, na którym grając można co nieco wyrwać. Co ciekawe, zasadniczo saksofon jest powyginaną rurką blaszaną, a mimo to zalicza się go do instrumentów drewnianych.

[edytuj] Budowa

No ja się pytam, gdzie tam, do cholery...
Spokojnie! Ta wiedza nie jest na tyle tajna, żeby obawiać się po jej zgłębieniu wizyty Onych. Na saksofon się składają:

  • Blaszana rura – powyginana, pełno w niej dziur. Odkrywanie i zakrywanie ich zmienia wysokość dźwięku, a ta największa na końcu zwiększa hałas.
  • Przyciski – jest ich ponad dwadzieścia, do których obsługi mamy nie więcej, jak dwadzieścia palców.
  • Część oralna – ustnik może być wykonany z drewna, ale zdarza się też plastik lub metal.

No to skąd do cholery-

  • Stroik – paseczek cienkiego drewna przyciśnięty do części oralnej, opatentowany prawdopodobnie w Egipcie. Twórca do dziś pozostaje nieznany, więc patent stał się public domain, a Sax miał już prawo go wykorzystać. Mimo to, jego przeciwnicy i tak się potem czepiali do końca jego życia i o dzień dłużej.

Tak. Dzięki temu małemu dinksowi kawał blachy nazywamy instrumentem drewnianym!

[edytuj] Rodzaje

[edytuj] Powszechnie używane

[edytuj] Saksofon sopranowy

Eksperyment no. 1 – klarnet z metalu. Początkowo były i do dziś są prostowane, jednak producenci mający pewne problemy z prostowaniem wolą robić krzywe. W Polsce znany głównie przez fanów zespołu Czesława. Ładnie gra, ale mało kto o nim słyszał (jedna na sto osób słucha jazzu, z czego tylko ułamek z nich w ogóle widział sopran).

[edytuj] Saksofon altowy

Ten z kolei łapie się wszędzie. Wczesny jazz, średni i późny jazz wraz z dziećmi, Rock and roll, okazjonalnie w rocku, popie, a nawet metalu techniawie. Jego krzykliwe trąbienie słychać wszędzie:

  • w każdym programie muzycznym na MTV;
  • w każdym kwartecie saksofonowym;
  • w każdym odcinku Różowej Pantery;
  • w szkołach muzycznych;
  • na próbie przed występem saksofonisty.

[edytuj] Saksofon tenorowy

Z dźwiękiem przypominającym sygnał statku parowego użycie znalazło się w jazzie i dziełach muzyki awangardowej, aczkolwiek wcześniej zasłynął z solówki w Bojlerze Ravela. Dziś, poza panami w garniturach[1], słychać go w kapelach grających reggae, gdzie zwykle ukrywa się pod puzonem.

[edytuj] Saksofon barytonowy

Powiedzenie walnąć z grubej rury nabiera nowego znaczenia. Stąd też zaliczany jest również do podgrupy instrumentów pierdzących, razem z fagotem i kontrafagotem. Amerykańscy naukowcy próbują odkryć, dlaczego ludzie, którzy przeżyli, ciągle mają myśli związane z drapaniem paznokciami o ścianę albo z chrapaniem.

[edytuj] Saksofonowe WTF-y

[edytuj] Saksofon Basowy

Sax CB stevens

To zdjęcie oczywiście nie jest prawdziwe. Oryginał był kolorowy...

Panie, ja żem to widział! I mi to, panie, U-Boota przypomniało!

Świadek zdarzenia

Pan Sax z braku zajęć doszedł do wniosku, że można wykonać saksofon grający w dowolnej skali, a rozmiar i masa nie mają żadnego znaczenia. Idea zastąpienia altówek saksofonami była trafiona, jednak bas musiał również poczekać do epoki jazzu.

[edytuj] Grafton Alto

Urywek historii saksofonów wspomina o saksofonach Graftona. W latach pięćdziesiątych niejaki Hector Sommaruga rozpoczął produkcję saksofonów... z akrylu. Przy ówczesnych technikach obróbki plastiku nie wydaje się dziwnym, że z około trzynastu tysięcy wyprodukowanych sztuk do dziś w jednym kawałku pozostały te, na których się generalnie nie grało. Taki instrument mógł się zniszczyć podczas transportu, podczas gry, okazjonalnie podczas snu.

Przed koncertem w Toronto Charlie Parker opchnął swój saksofon, bo mu zabrakło hery. Wtedy pożyczono mu Graftona, który po trasie koncertowej został zlicytowany i sprzedany za 93,500 funtów. Artefakt.

[edytuj] Znani saksofoniści

Przypisy

  1. O jazzmanach mowa, oczywiście.

Medal

Nasze strony
Przyjaciele