FANDOM

Disambug Ten artykuł dotyczy rakiety. Zobacz też inne znaczenia tego słowa.
Saturn SA5 launch

Saturn V I robi zadymę

Saturn – rodzina rakiet jednorazowego użytku stworzona przez NASA do wywożenia ludzi w kosmos. Skonstruowana przez Wehrnera von Brauna, konstruktora z Trzeciej Rzeszy[1].

Po co to komu?

Ano po to, żeby Ruski nie wygrały zimną wojnę w kosmosie. Kiedy Jurij Gagarin poleciał sobie na wycieczkę dookoła świata, John Kennedy się lekko zdenerwował i kazał szybko zbudować rakietę, która pozwoli Amerykanom dolecieć na Księżyc przed Ruskimi.

Saturny

Apollo 17 liftoff

TO jest prawdziwy Saturn V!

Saturn I

Przeciętny złom. Nie dał rady wynieść ludzi na Księżyc. Powstała również jego zmodyfikowana wersja, Saturn IB, ale i ten model nie wyniósł ludzi na Księżyc

Saturn II

Przeciętny złom. Nie dał rady wynieść ludzi na Księżyc[2]. Nawet nie opuścił deski kreślarskiej.

Saturn III

Trochę lepszy niż przeciętny złom. Nie wyniósł ludzi na Księżyc, bo NASA stwierdziła, że potrzebne by było pięć startów, aby wynosić na orbitę wszystko po kolei.

Saturn IV

Dużo lepszy niż przeciętny złom. Nie wyniósł ludzi na Księżyc, bo NASA stwierdziła, że potrzebne by były dwa starty, aby wynieść na orbitę najpierw statek, a później przywiązanych do Saturna astronautów.

Saturn V

Wyniósł 6 statków na Księżyc[3], a później jeszcze stację kosmiczną Skylab na orbitę. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to złom.

Przypisy

  1. Pojechał z Amerykańcami, by go Ruscy nie wydusili z niego planów V–2
  2. Czy przypadkiem już gdzieś tego nie czytałeś?
  3. Nie, nie ten sam, później były kopie