Saturn (rakieta)

Ujednoznacznienie Ten artykuł dotyczy rakiety. Zobacz też inne znaczenia tego słowa.
Saturn V.jpg

Saturn V I robi zadymę

Saturn – rodzina rakiet jednorazowego użytku stworzona przez NASA do wywożenia ludzi w kosmos. Skonstruowana przez Wehrnera von Brauna, konstruktora z Trzeciej Rzeszy[1].

[edytuj] Po co to komu?

Ano po to, żeby Ruski nie wygrały zimną wojnę w kosmosie. Kiedy Jurij Gagarin poleciał sobie na wycieczkę dookoła świata, John Kennedy się lekko zdenerwował i kazał szybko zbudować rakietę, która pozwoli Amerykanom dolecieć na Księżyc przed Ruskimi.

[edytuj] Saturny

Saturn V Apollo 17.jpg

TO jest prawdziwy Saturn V!

[edytuj] Saturn I

Przeciętny złom. Nie dał rady wynieść ludzi na Księżyc. Powstała również jego zmodyfikowana wersja, Saturn IB, ale i ten model nie wyniósł ludzi na Księżyc

[edytuj] Saturn II

Przeciętny złom. Nie dał rady wynieść ludzi na Księżyc[2]. Nawet nie opuścił deski kreślarskiej.

[edytuj] Saturn III

Trochę lepszy niż przeciętny złom. Nie wyniósł ludzi na Księżyc, bo NASA stwierdziła, że potrzebne by było pięć startów, aby wynosić na orbitę wszystko po kolei.

[edytuj] Saturn IV

Dużo lepszy niż przeciętny złom. Nie wyniósł ludzi na Księżyc, bo NASA stwierdziła, że potrzebne by były dwa starty, aby wynieść na orbitę najpierw statek, a później przywiązanych do Saturna astronautów.

[edytuj] Saturn V

Wyniósł 6 statków na Księżyc[3], a później jeszcze stację kosmiczną Skylab na orbitę. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to złom.

Przypisy

  1. Pojechał z Amerykańcami, by go Ruscy nie wydusili z niego planów V–2
  2. Czy przypadkiem już gdzieś tego nie czytałeś?
  3. Nie, nie ten sam, później były kopie
Nasze strony
Przyjaciele