FANDOM

Disambug Ten artykuł dotyczy figury szachowej. Zobacz też inne znaczenia tego słowa.
Skoczek

Dwa skoczki odwrócone do siebie zadami

Skoczek (zwany też konikiem) – figura szachowa przypominająca łeb konia. Jest zaliczana (obok gońca) do tzw. figur lekkich. Skoczek porusza się najdziwniej ze wszystkich figur szachowych.

Ruchy skoczka

Ruchy skoczka (konika) są dość trudne do opisania. Można powiedzieć, że wyglądają podobnie do ruchów prawdziwego konia, któremu brak jednej nogi – skoczek porusza się w jedną stronę dwa razy dalej niż w stronę prostopadłą. Z tego wynika, że gdy stoi na polu białym, może zaatakować jedynie pole czarne (i na odwrót). Prościej mówiąc upodobał sobie literę „L”, tyle że „L” może być odbite w lustrze, obrócone, bądź do góry nogami podstawą albo wszystko naraz. Tak dziwne ruchy skoczka (konika) mogą być spowodowane brakiem jeźdźca.

Wartość

Skoczek jest ogólnie równy gońcowi. Pozycje zamknięte faworyzują skoczka, który często wskakuje na pola, a otwarte – gońca, bo ma większe pole działania. Skoczek, wykorzystując słabe pola, potrafi być bardziej upierdliwy niż goniec, bo upierdliwego gońca można zlikwidować manewrami skoczka, a „zły” goniec wysilić się na awangardę nie może.

Crystal Clear device joystick To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny gier. Jeśli umiesz grać nie tylko na nerwach – rozbuduj go.