FANDOM

Szach – sytuacja w szachach (szok), w której bezpośrednio atakowany jest król. Może być to Twój król lub król przeciwnika. Nieważne w sumie czyj, bo i tak wygra lepszy, czyli raczej nie Ty.

UWAGA: Nawet jeśli dasz szybciej rywalowi szacha niż on Tobie, nie znaczy to, że jesteś lepszy.

Szacha widział – szacha dał edytuj

Jedna z najwspanialszych idei szachowych rodzących się w umysłach graczy – jednak z zastrzeżeniem, że tylko tych, którzy rozegrali nie więcej niż 5 partii w życiu, lub tych, którzy mają nie więcej niż 5 lat. Polega na tym, że dajemy przeciwnikowi szacha licząc, że z tego tytułu podda partię z miejsca. Mało istotne zaś jest to, czy szach ten daje nam jakąkolwiek korzyść na wypadek gdyby przeciwnik nie poddał jednak partii z miejsca. Najwięksi fani tej strategii potrafią nawet podstawić przeciwnikowi do darmowego zbicia figurę, którą atakują króla, ponieważ tak bardzo są skoncentrowani na celu głównym. Szacun.

Jeżeli użyjemy odpowiedniej kombinacji pozostałych pionków[1], jesteśmy w stanie pozytywnie wykonać manewr, który może zakończyć matem tudzież patem. W zależności od poziomu inteligencji twojego przeciwnika. No nie myślałeś chyba, że twojej.

Notacja edytuj

W notacji szachowej, sytuację szachu zapisujemy jak każde zwykłe posunięcie, jednak kończąc zapis znakiem +. Filozofowie wysnuli szereg teorii spiskowych dlaczego znak ten jest taki, a nie inny. Jedni sądzą, że to taki bonus, wartość dodana. Drudzy dopatrują w tym plusie krzyża na zasadzie „Ha! Dałem Ci szacha! Nieważne że to moja ostatnia figura, a Ty masz jeszcze dwie wieże i hetmana. Zmów paciorek, bo Twój pogrzeb nadchodzi!”. Trzeci natomiast są zdania, że ten znak jest bez sensu. Jak całe życie.

Przypisy

  1. Albo będziesz miał po prostu farta