FANDOM

Szczyrk Panorama ze Skrzycznego

Szczyrk w całej swojej okazałości, do dziś nie wiadomo co znajduje się w dużym budynku na górze

Szczyrk – mała mieścina w kraju hanysko-gorolskim w samym centrum Beskidu Śląskiego. Jeszcze do niedawna, miasteczko to nie było nikomu znane, dopiero w ostatnich latach zyskało na znaczeniu z powodu budowany na tym terenie wielu atrakcji turystycznych. Normalnie mieszka tam jakieś 6000 ludzi, jednak w okresie sezonu zimowego populacja zwiększa się trzykrotnie.

Historia edytuj

Dawno, dawno temu w okolicach lat trzydziestych XVII wieku na tychże terenach mieszkało bardzo wiele grup etnicznych, które były tam bo do Bielska nie chciano ich wpuścić. Władza postanowiła wybrać się w te tereny, aby zdobyć trochę pieniędzy z podatków, bo jak wiadomo każdy polityk to świnia, która chce dostać się do koryta. Jak się okazało urzędasy zamiast zbierać haracz zaczęli podziwiać łąki i góry, które otaczały ten teren. Być może już wtedy chciano zrobić z tego miejsca atrakcje turystyczną, nie wiadomo. Jakiś czas później za czasów zaborów do miasta przyłączono malutką wieś przy granicy z Wisłą, było to co prawda tylko dwadzieścia sześć hektarów, ale nie marudźmy tylko jedźmy dalej.

Po I wojnie światowej władze postanowiły rozwinąć tą wiochę w kierunku turystyki, aby Śląsk miał na czym zarobić. Góry duże i piękne, a nie każdy mógł sobie pozwolić na wyjazd do Zakopca.

Współczesność edytuj

Obecnie Szczyrk jest jednym z ważniejszych miejsc rekreacyjnych w naszym kraju. Po wielu latach starań w 1973 wioska ta stała się oficjalnym miastem, choć do dziś wielu ludzi myśli, że Szczyrk to zwyczajna wieś. Obecnie na terenie miasta znajduje się dużo stoków narciarskich, szlaków górskich, a nawet trzy mizerne skocznie, na których raz na jakiś czas można zauważyć amatora lotów. Większość z nich kończy jak Majeta, ale zdarzają się mistrzowie, którzy chcą powtórzyć lot Jermo Ribbersa.

Sport i turystyka edytuj

Do Szczyrku co roku przyjeżdża cała chmura ludzi chcących zabawić się w stacja narciarskich czy na samych górach. Do najważniejszych atrakcji miasta należy:

  • Ośrodek Narciarski COS – znajdujący się na stokach Skrzycznego stok mogący pochwalić się najdłuższą czarną trasą w Polsce. „FIS” ma prawie trzy kilometry długości i wcale nie należy do łatwych. Najgorszym odcinkiem jest tak zwany „grzebień”, z którego bardzo łatwo wypaść w przepaść i polegnąć na zawsze.
  • Ośrodek Narciarski Czyrna-Solisko – jeden z największych ośrodków narciarskich w naszym kraju. Posiada prawie dwadzieścia dwa kilometry tras, w których skład wchodzi trzynaście tras. Dla wielu większość z nich jest nijaka, ale dwie trasy skały się kultowe. „Bieńkula” to jedna z niewielu czarnych tras, o wypadek też tu łatwo. „Golgota” zaś to czerwona trasa, która śmiało może konkurować poziomem trudności z trasami alpejskimi. Nazwa pochodzi z czasów, gdy trasa nie była ratrakowana i przejazd nią był nadzwyczaj męczący. To nie jest miejsce dla miękkich ciCenzura2ek.
  • Ośrodek Narciarski Biały Krzyż – znajdujący się przy granicy z ojczyzną jelonka mały stok na zaledwie jedną trasę. Choć nie jest to nic ciekawego niektórzy nawiedzeni rodzice daliby się pociąć aby tam wyjechać.
  • Skalite – kompleks trzech skoczni narciarskich, zlokalizowany na północnym stoku góry Skalite. Największa z nich ma punkt konstruktywny K na dziewięćdziesiątym piątym metrze, choć dla wielu jest to zdecydowanie za mało. Pozostałe dwie skocznie nie są praktycznie w ogóle używane.
  • Ośrodek Narciarski Beskid Sport Arena – praktycznie nowy ośrodek znajdujący się w Biłej. W momencie otwarcia był to jeden wielki syf, w którym wszystko się psuło, nawet żarcia nie umieli dla ludzi zrobić. Obecnie zarząd się ogarnął i doprowadził miejsce do porządku. W obliczu rozbudowy COS-u miejsce stało się wybawieniem dla ludzi, którzy nie chcą stać pół godzinę w kolejce.