FANDOM

München-Laim Gunzenlehstraße 463

To wbrew pozorą też są sztachety!

Panie, oni mi wszystkie sztachety z płotu powydzierali!

Świadek na rozprawie

Bierz sztachetę i bij się po ludzku!

Uczestnik imprezy w remizie prosi o przestrzeganie zasad fair play

Sztacheta – krótka, lekka broń obuchowa, najczęściej używana do prowadzenia działań zaczepnych na wsiach podczas imprez organizowanych w remizach, szczególnie na Podkarpaciu. Kiedyś była bardzo popularna, ze względu na dostępność w każdej zagrodzie chłopskiej, obecnie rzadko spotykana z powodu wprowadzenia siatek ogrodzeniowych i płotów betonowych. Sam jej kształt przywodzi na myśl zamiary bitewne, bo kształtem przypomina miecz, tylko jest mniej poręczna. Sztacheta najczęściej jest z drewna, dlatego jest dość słabą bronią. Po jednym porządnym przywaleniu w łeb potrafi się połamać i potrzebna jest nowa, co jest niewielką wadą, ponieważ można wyrwać kolejną z płotu. Przez banderowców chętnie używana do nabijania na nie małych dzieci. Być może dlatego, że sztacheta ma +5 ataku przeciw dzieciom. Najbardziej kozackim i pożądanym rodzajem sztachety jest wersja z gwoździem, dodająca +10 do szansy wybicia własnych oczu oraz +5 do charyzmy[1]. Niestety są towarem luksusowym, gdyż bardzo niewielu ludzi umie po pijaku wyrwać sztachetę w taki sposób, aby gwoździe w niej zostały i do tego się nie pogięły.

Ulepszenia edytuj

W ostatnich czasach sztachety jako broń wracają do łask, a to za sprawą dokonanych w nich ulepszeń:

  • sztacheta z PVC – daje +2 do ataku, jednak ma bardzo słabą wytrzymałość i psuje się po trzech uderzeniach;
  • sztacheta z Ekodeski – absolutna nowość w Polsce! – daje +5 do ataku, + 2 do obrony i + 2 do charyzmy - jest to połączenie drewna i PVC; wynaleziona w latach 70. XX wieku w tajnych laboratoriach USA. Odtajniona i powszechnie używana dopiero od 2009 r.

Przypisy

  1. zaczynasz wymachiwać taką sztachetą i nagle wszyscy czują rispekt

Czolg To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny wojskowości. Jeśli lubisz wstawać o czwartej rano – rozbuduj go.