Tłusty Czwartek

Pączki.jpg

Smacznego!

Tłusty Czwartek (także: Combrowy Czwartek) – ostatni czwartek przed Wielkim Postem, w którym można obżerać się pączkami. W czasach, kiedy Polska słynęła w świecie ze szlacheckich bib i ustawicznego pijaństwa, podawane w ten dzień przysmaki nie ograniczały się jedynie do pączków, ale były to m.in. także: mięsa, kapusta ze skwarkami, słonina, sadło, racuchy, faworki, bliny, pampuchy (trudne słowa). Obecnie obżarstwo zostało zredukowane do symbolu (pączka), którym można się niewybrednie zapchać (przykładowo: zamiast jeść pospiesznie i niechlujnie pod McDonald'sem, można jeść pospiesznie i niechlujnie pod cukiernią, piekarnią lub na ławce w hipermarkecie). Dawniej Tłusty Czwartek był tylko wstępem do hulaszczych praktyk dni następnych. Przejedzeni balowicze, z żołądkami jak balony z ciężką wodą, chcąc nie chcąc, uczestniczyli jeszcze przez trzy dni w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu: tańczyli, krzyczeli, śmiali się i zwalali pod stoły w poczuciu dobrze wypełnionego obowiązku.

Combrowy Czwartek swoją nazwę wziął prawdopodobnie od nazwiska XVII-wiecznego wójta krakowskiego, Combra, surowego wobec miejscowych handlarek i przekupek. Wójt zmarł w ostatni czwartek przed Wielkim Postem, a ucieszone handlarki dla uczczenia tych smutnych okoliczności co rok urządzały liczne zabawy na krakowskim rynku; głównie natomiast znęcały się na mężczyznami, zmuszając ich do nieprzystających ich stanowi zadań. Mężczyzna mógł się wykupić brzęczącą monetą.

W stanach chłopskich zabawa następująca po Tłustym Czwartku cechowała się większym równouprawnieniem. Wszyscy balangowicze biegali po wsiach i miasteczkach, przebierali się za symboliczne zwiastuny różnych miłych wydarzeń (w tym: wiosny), malowali sobie twarze węglem (a także malowali twarze przechodniów), zakładali maski i całowali się wszyscy ze wszystkimi, na wyścigi, aby wyprzedzić zbliżający się post. Jak widać, myli się przysłowie: mądry Polak czasem przed szkodą.

[edytuj] Ciekawostki

  • Wśród zwolenników języka HTML dzień ten zakodowany może być na dwa sposoby (w zależności od konkretnego okresu kończenia danej szkoły):
    • nieco starsi uczniowie preferują zapis: <b>Czwartek</b>
    • w młodszym pokoleniu zalecaną formą zapisu jest: <strong>Czwartek</strong>, przy czym zdarza się, iż w niektórych sytuacjach wersja poprzednia również działa
  • Wśród osób rozumiejących zasady tworzenia składni Wiki (z których korzystaja m.in. portal, na którym aktualnie się znajdujesz oraz inne wikie) i tworzących ich zawartość zgodnie z określonymi zasadami (przykładowy opis) – wykorzystywana jest koncepcja, polegająca na zapisie w postaci: '''Czwartek'''

[edytuj] Zobacz też

Nasze strony
Przyjaciele