FANDOM

Tommy Wiseau The Room

Tommy chwali się, że zdobył cztery przyłożenia w jednym meczu

O hai artykule!

Johnny o tym artykule

Ja nie zrobiłem złego filmu, to nie prawda. To bzdura! Ja nie zrobiłem złego filmu. Ja tego nie zrobiłem. Oh, hi Nostalgia Critic!

Tommy Wiseau o The Room

The Room – najlepszy film komediowy obyczajowy z 2003 roku. Autorem filmu jest Tommy Wiseau – człowiek renesansu, będący aktorem, scenarzystą, producentem i reżyserem jednocześnie.

Fabuła edytuj

Bogaty bankier Johnny prowadzi dostatnie życie ze swoją narzeczoną, Lisą. Niczego im nie brakuje – mają duże mieszkanie, sprowadzaną z Polski wódkę Sobieski oraz piłkę futbolową za 5 tys. dolarów. Pomimo miłości, chęci i zaangażowaniu Johnny'ego w łóżku, Lisa gardzi nim i zaczyna zdradzać swojego narzeczonego z Markiem. Mark początkowo czuje pewne opory, ale dzięki kursowi podrywu, przestaje zachowywać się jak aspie i poprawnie odczytuje emocje Lisy. Następnie Lisa żali się matce, że po tym jak przesoliła zupę Johnny ją uderzył. Potem znowu seks z Markiem i rozmowa z matką. Aż do końca filmu. Impas przełamuje Johnny, który po podsłuchaniu rozmowy Lisy i jej matki założył podsłuch na telefon.

Główna historia przeplata się z wątkami pobocznymi. Mamy Denny'eg (chłopaka z sąsiedztwa, którego utrzymuje Johnny i „kocha niczym syna”), który podpadł gangsterowi Chrisowi-R i zakochuje się w Lisie. Jest także historia tajemniczego klienta w banku, którego tożsamość nie jest znana. Ponadto Claudette informuje Lisę, że zdiagnozowano u niej raka piersi, Michelle sprawia, że Mike podczas seksu ma jednocześnie orgazm i wylew, a psycholog Peter rzuca piłką i diagnozuje Lisę. Wszystkie wątki są otwarte, dzięki czemu widz może wczuć się w historię i tworzyć alternatywne zakończenia.

Podczas przyjęcia urodzinowego Steven przyłapał Lisę i Marka, gdy reszta gości bawiła się na zewnątrz. Lisa nie okazała skruchy, a Mark zażądał od Stevena, by siedział cicho. Johnny dumnie ogłasza, że dzięki gwałceniu pępka Lisa jest w ciąży, nie wiedząc, że jego narzeczona kłamała. Pod koniec wieczoru Lisa przyznała się do zdrady, a Mark (urażony, że Johnny obraża jego ulubione zwierzę gospodarcze obraża dziewczynę) rzuca się z pięściami na przyjaciela.

Po przyjęciu Johnny zamknął się w łazience. Gdy wyszedł, odtworzył nagranie z podsłuchu. Rozpaczając zdemolował cały swój dom i popełnił samobójstwo, strzelając sobie w głowę. Po jakimś czasie Mark, Lisa oraz Denny znajdują jego ciało.

Główni aktorzy i postacie edytuj

  • Johnny (Tommy Wiseau) – najgorszy[1] najlepszy aktor wśród obsady.
  • Lisa (Juliette Danielle) – ukochana kobieta Tommy'ego, która nie doceniła jego miłości.
  • Mark (Greg Sestero) – przyjaciel Tommy'ego, kocha się z jego narzeczoną. Pomimo tego Johnny martwi się o jego życie seksualne.
  • Claudette (Carolyn Minnott) – niezwykle odważna kobieta, która pomimo raka piersi nie płacze i dba o dobro rodziny. Jej postać wzorowano na Grinchu.
  • Denny (Philip Haldiman) – chłopak po przejściach, były narkoman. Podkochuje się w Lisie. Zboczeniec, którego największą frajdą jest oglądanie seksu Johnny'ego i Lisy.
  • Michelle (Robyn Paris) – przyjaciółka Lisy, która nikogo nie obchodzi.
  • Chris-R (Dan Janjigian) – gangster, który grozi Denny'emu. Także nikogo nie obchodzi.
  • Peter (Kyle Vogt) – psycholog, który trafnie ocenia zachowanie Lisy. Jest kurczakiem[2].

Odbiór edytuj

Po premierze The Room zdobył wiele pozytywnych ocen. Krytycy docenili przepiękną historię o miłości trzech lub więcej ludzi. Reżyser Roland Emmerich pochwalił nowatorskie zastosowanie efektów specjalnych (szczególnie przy scenach sportowych). Polski reżyser Okił Khamidov docenił grę aktorską Tommy'ego Wiseau oraz Juliette Danielle, zwracając uwagę, że byliby najlepszymi aktorami w jego produkcjach. Według Quentina Tarantino rola Wiseau była mistrzowska – aktor specjalnie popadł w depresję i pracoholizm, by być równie przemęczony co jego postać. Zabieg ten sprawił, że wielu widzów zaczęło utożsamiać się z głównym bohaterem.

Krytycy pochwalili pomysł dostosowania filmu dla osób niepełnosprawnych. W trosce o chorych na Alzheimera możemy dowiedzieć się około 11 razy, że Mark jest najlepszym przyjacielem Tommy'ego, zaś w trosce o chorych na FAS kwestię napisano możliwie najprostszym sposobem.

Niektórzy zarzucali Wiseau przypadkowy dobór postaci, dialogów i scen. W rzeczywistości był to zabieg celowy, a wszystko można zrozumieć po ponownym obejrzeniu filmu.

Ciekawostki edytuj

  • W filmie Tommy zaprezentował seks, w którym penis wchodzi w pępek. Ta metoda zapobiegania ciąży została zaakceptowana przez Kościół.
  • Tommy z Lisą pili wódkę Sobieski, która w Stanach Zjednoczonych pojawiła się cztery lata po premierze filmu.
  • W jednym z wywiadów Tommy przyznał, że zapomniał w scenariuszu dopisać, że Denny jest upośledzony umysłowo.

Przypisy

  1. Ranisz moje serce, ktmkolwiek jesteś autorze tego wtrącenia
  2. Cip, cip, cip, cip!