Turkmenistan

Turkmenistan
Flag of Turkmenistan.svg
Zieloniutka flaga Turkmenistanu
Stolica Aszchabad
Król Saparmurat Nijazow
Ludność Arabowie
Język urzędowy język turkmeński
Ustrój fundamentalizm islamski, ale za to mocny, bo nikt się nie czepia o to z racji braku ropy.
Religia islam
Waluta ropa (o ile w innych regionach liczona w baryłkach, tak tutaj w kropelkach)

Turkmenistan – jeden z bajecznych krajów. Z lotu sępa ma wygląd łba atakującego byka. Graniczy z Iranem, Afganistanem, Uzbekistanem, Kazachstanem i Morzem Kaspijskim.

Przez całe wieki Turkmenistan był zamieszkany przez koczownicze plemiona, które przez fakt, że były koczownicze, nie zostawiły po sobie niczego godnego uwagi. Turkmeni, czyli Turki i to same meny, przybyli tu nieco później. Potem kraj zajęła Rosja i podarowała go w spadku Związkowi Radzieckiemu, który z Turkmenistanu uczynił raj. Tak jak zresztą z pozostałymi siedemnastoma republikami.

Po upadku ZSRR, władzę przejął niejaki Saparmurat Nijazow i tak się tym przejął, że przy współpracy tzw. parlamentu uznał się za Turkmenbaszę, czyli ojca wszystkich Turkmenów. Ogłosił, że z miłości do swoich rodaków gotów jest dożywotnio pełnić funkcję prezydenta. Nikt nie oponował.

Idąc za ciosem, ożywiony proroczymi wizjami z zaświatów napisał wiekopomne dzieło pt.: Ruhnama. Dzieło spotkało się z żywym przyjęciem i okazało się wielkim sukcesem Nijazowa. Trzy razy w roku każdy funkcjonariusz państwowy jest egzaminowany ze znajomości tekstu, który jest jedyną wykładnią życia w Turkmenistanie.

Po nagłej śmierci Wielkiego Przywódcy, władzę przejął dentysta – Gurbanguly Berdimuhammedow. Jest szansa, że od tej pory żadnego Turkmena nie będą bolały zęby.

[edytuj] Zobacz też

Nasze strony
Przyjaciele