Use Your Illusion

Use Your Illusion
Wykonawca Różowe Pistolety. Bez skojarzeń proszę.
Wydany 17 września 1991
Nagrywany 1990-1991 gdzieś w USA
Gatunek hard rock
Długość za krótki
Wytwórnia Geffen
Producent Różowe Pistolety i Mike Clink
Następny Album Wypadek ze Spaghetti?
Poprzedni Album RP Kłamią
 
Use Your Illusion – dwupłytowy album Guns N' Roses wydany w roku 1991. Album nieco ambitniejszy niż debiutancki, bo poruszający inne tematy niż tylko dupa Maryni. Pierwszą część nazywa się żółtą (chińską), a drugą niebieską (islandzką).

Zespół z początku nie mógł się zabrać do nagrywania tego albumu. Potem z kolei nie mogli się zabrać za tournee. Jak już się wzięli za trasę, to nie mogli jej skończyć i w ten sposób Use Your Illusion Tour stała się jedną z najdłuższych tras koncertowych w historii muzyki rockowej.

[edytuj] Twórcy

[edytuj] Tracklista

[edytuj] Use Your Illusion I

  • Right Next Door To Hell – tutaj dowiadujemy się, gdzie wówczas pomieszkiwał Axl.
  • Dust N' Bones – piosenka o facecie. A nie, o kobiecie. A nie, o facecie...
  • Live and Let Die – cover, bo Gunsi to lenie.
  • Don't Cry – nie płacz.
  • Perfect Crime – ktoś tu się za bardzo wciągnął w oglądanie W11.
  • You Ain't The First – balladka rodem z festiwalu country w Mrągowie.
  • Bad Obsession – piosenka o fochu na własną matkę.
  • Back Off Bitch – delikatna i subtelna sugestia do ukochanej kobiety, mająca finezyjnie jej uzmysłowić, że partner nie ma ochoty na seks.
  • Double Talkin' Jive – urocza pioseneczka o znajdowaniu na śmietniku poszczególnych części ciała.
  • November Rain – patrz poniżej.
  • The Garden – wszyscy idą do ogrodu, ale nic z tego nie wynika.
  • Garden Of Eden – dużo tekstu zmieszczone w 2 minutach i 41 sekundach. Niestety jedyne, co można zrozumieć w całym utworze, to lost in the Garden of Eden i rock and roll.
  • Don't Damn Me – ciężko dojść, czy to groźba, czy prośba, bo z Axlem to nigdy nic nie wiadomo.
  • Bad Apples – pewnego dnia Gunsi kupili jabłka na straganie, ale wszystkie były robaczywe. Tak się zasmucili, że napisali o tym piosenkę.
  • Dead Horse – podmiot liryczny żali się, jaki to jest biedny i nikt go nie rozumie, a życie jest złe i najlepiej to zostać emo.
  • Coma – takie długie i nudne, że można zapaść w śpiączkę. Na końcu budzi perkusja.

[edytuj] Use Your Illusion II

  • Civil War – miało być Alternative Street 4, ale widocznie zespół uznał, że Wojna domowa to fajniejszy serial.
  • 14 Years – utwór-proroctwo o powstawaniu Chińskiej Demokracji.
  • Yesterdays – drzewiej to było, że ho ho!
  • Knockin' on Heaven's Door – przez ten utwór wszyscy się dziwili, dlaczego Bob Dylan śpiewa piosenki Guns N' Roses.
  • Get In The Ring – tutaj panowie Gunsi obrzucają wyzwiskami prasę w celu pozyskania jak największej ilości wrogów. Oni nie mogli żyć, jak ktoś nie miał na nich focha. Wersja Pudziana to Dawaj na Ring.
  • Shotgun Blues – tytuł jest zmyłką, koło bluesa to nawet nie stało.
  • Breakdown – radosne, gwizdane, długie, nudne.
  • Pretty Tied Up – piosenka o niezwykle zmysłowych i czułych doznaniach intymnych.
  • Locomotive – bo wszyscy kochamy Kulfona i Monikę z Ciuchci.
  • So Fine – piosenka o pięknej kobiecie napisana dla faceta z okazji jego śmierci. Po tej logice od razu widać, że musiał to pisać basista.
  • Estranged – długie, liryczne, o rozmawianiu ze sobą. W teledysku były delfiny i Slash w ręczniku na głowie.
  • You Could Be Mine – piosenka do Terminatora 2, aczkolwiek z tekstu się tego nie dowiemy.
  • Don't Cry (wersja alternatywna) – płacz.
  • My World – utwór, którego nie powstydziliby się panowie z Limp Bizkit. Na szczęście krótki.

[edytuj] November Rain

Kultowa ballada kultowego Guns N' Roses z Use Your Illusion. Długie, epickie, liryczne itp. Generalnie chodzi o to, że 7 minut słuchasz wycia Axla czekając na solówkę.

[edytuj] Sukces

Swą kultowość zawdzięcza przede wszystkim:

  • solówkom Slasha, którego ponoć prowadziła ręka Szatana, gdy je grał,
  • długości (im dłuższe, tym bardziej kultowe, w tym przypadku prawie 9 minut),
  • tematyce utworu (w końcu każdy lubi jesień, listopad i deszcz),
  • przejściu, które się zaczyna kilka sekund przed końcem (fani twierdzą, że dopiero po przejściu November Rain się zaczyna).

[edytuj] Liryka

Tekst piosenki mówi o tym, że miłość przychodzi i odchodzi, gdy jej się chce. Ukochana podmiotu lirycznego rzuciła go, więc ten podmiot jest smutny. On jednak myśli, że jest taki piękny, fajny, och! i ach!, że laska będzie chciała do niego wrócić, więc daje jej czas na zastanowienie się. Przyznaje jednak, że jest smutny i nie chce, żeby ten czas zmartwienia trwał długo (niczym listopadowy deszcz). Ona jednak się tym nie przejmuje, olewa Axla (to zapewne on jest osobą mówiącą w utworze) i odchodzi do Kombajna, czy tam Hamleta.

Ważną cechą tego tekstu jest to, że jako jedna z niewielu części tej ballady – nie jest kultowy (zonk, co?)!

[edytuj] Knockin' on a Heaven's Door

Je'anie do Niebian'skich Bram. Utwór Dylana, choć nikt o tym nie wie. Pojawiła się na płycie Pat Garrett & Billy the Kid. Została popularna dzięki Gunsom, którzy ją scoverowali, gdy kazali ludziom używać swojej iluzji. W ich ślady poszli inni artyści i w ten sposób ta ballada została jedną z najpopularniejszych. Utwór rozpoczyna się akordem z Paradise City, tylko że przerobionym, a Gunsi i Rosesi myśleli, że nikt tego nie zauważy. Widać lekceważą bystrość swoich fanów. [1]

[edytuj] Liryka

Utwór opowiada o bandycie, który prosi swoich starych, żeby go pilnowali, by nie robił już niegrzecznych rzeczy. Wyraża on skruchę i pragnie dostać się do nieba. Napieprza w jego bramy... Ale św. Piotr nie chce mu otworzyć.

[edytuj] Covery

Piosenka została scoverowana miliony razy, w tym przez takich wybitnych ludzi i zespoły jak Eric Clapton, Avril Lavigne, Bob Marley, Bon Jovi, Guns N' Roses, Red Hot Chili Peppers, Grzegorz Halama, Def Leppard, George Harisson, Mark Knopfler, George Waters, Wyclef Jean (musiał pozostać w swoim stylu i zrobił pseudorapcore), Leningrad Cowboys czy U2. To tylko oficjalne covery, nieoficjalnych jest więcej niż nut w utworze.

Przypisy

  1. O bystrości fanek nie ma co mówić bo to paradoks (fanka = dziewczyna/kobieta, więc bystrość odpada).

Nasze strony
Przyjaciele