FANDOM

Ten artykuł znajdziesz na nowej Nonsensopedii [[pl:Vim|tutaj].

Jak zrobić prosty generator losowych znaków? Posadzić człowieka przed vim i kazać mu wyjść z programu

Nieskomplikowana obsługa Vima
Vimlogo

jedyny element wizualny w vim – logo

Nowości w Vim 8

Nowości w Vim 8!

Vim – edytor tekstu w systemach typu UNIX. Nazwa pochodzi od czeskiego wyrazu nevím (nie wiem), będącego reakcją na wyjątkowo pokrętny sposób posługiwania się tym edytorem. Poprzednia wersja miała nazwę vi i pochodziła od łacińskiego wyrazu vi (na siłę) jako że posługiwanie się tym edytorem wymaga wyjątkowej siły fizycznej. Edytor nosi nazwę modalnego (łac. modus – nastrój) gdyż podczas pracy towarzyszą skrajne nastroje: od totalnego wkurwu po euforię, gdy wreszcie uda się coś napisać i zachować[1]. Stan uspokojenia osiąga się wyłączając vim i odpalając MS Office Open Office Emacs.

Obsługa edytuj

Po wpisaniu komendy vim oczom ukazuje się pusty ekran – znak, ze jesteśmy w edytorze. Program pracuje w kilku trybach:

  • tryb wstawiania – gdzie litery oznaczają litery.
  • tryb modalny – litery nie oznaczają liter a polecenia. Podobno powstały od angielskich skrótów, co nie jest do końca potwierdzone. Praca w tym trybie przypomina nieco grę na fortepianie i jest zalecana do trenowania palcówek.
  • tryb wizualny – stosuje się go, kiedy dwa pozostałe zawiodą.

Kontrowersje edytuj

Choć Vim uważany jest za najlepszy edytor tekstu[potrzebne źródło], jest zwalczany przez fanatyczną sektę nazywającą się Emacs.

Ponadto Vi\m/ został napisany tak, by potrafił działać wszędzie – nie wspominając już o Linuksie, istnieje na Windowsa, Mac OS, a nawet na takie abominacje jak Solaris i Haiku. Chodzą także słuchy, że potrafi działać nawet w promie kosmicznym, mikrofalówce a nawet w ekspresie do kawy – odpowiednie grupy społeczne już nad tym pracują.

Uwaga edytuj

Aby udowodnić, że edytor jednak do czegoś się nadaje, niniejszy tekst powstał właśnie przy użyciu Vima.

Przypisy

  1. Ba, ale gdzie?